RECENZIA: Kto chytá v žite

Kto chytá v žite - Bonio.sk

Kniha Kto chytá v žite hovorí o mladom tínedžerovi, ktorý sa nachádza na svojej životnej križovatke. Tento chlapec sa volá Holden Caulfield. Holden je mladý rebel, ktorého nebaví škola a veci s ňou spojené. Kritizuje povrchný konzumný život, ktorý vedú všetci dospeláci. Bojí sa, že dopadne ako všetci naokolo.

Tvorcom tohto pestrého románu je J.D. Salinger. Pán Salinger poňal problémy, s ktorými sa určite stretne každý z nás. Opisuje prechod človeka zo sveta detí do sveta dospelákov. Na jednej z týchto križovatiek sa nachádza aj hlavná postava knihy.

„Keď spustia rýchly kus, zatancujeme si jitterburg? Nie nejako bláznivo, žiadne vyskakovanie a tak – pekne, zľahka. Keď zahrajú rýchly kus, všetci okrem starých dedkov a bruchatých pánov si pôjdu sadnúť. Budeme mať more miesta. Platí?“ „Mne je to jedno,“ povedala. „Očujte, koľko vy máte vlastne rokov?“ Dopálilo ma to, neviem prečo. „Ježišmária, nekazte to,“ povedal som. „Dvanásť, predstavte si. Som priveľký na svoj vek.“

Kniha napriek tomu v akom období bola napísaná, má čo povedať aj do dnešného sveta.  Mne osobne sa páčila autorova myšlienka kontrastu medzi svetom detí a svetom dospelých. V niektorých momentoch sa s hlavnou postavou doslova zžijete, ale v niektorých vám zas naopak môže mierne liezť na nervy.

Holden je mladý chalan, ktorého nebaví učenie sa. Jeho príbeh sa začína v internátnej škole Pencey z kadiaľ bol vylúčený. Svoj odchod z internátu ešte vykrášlil menšou potýčkou so svojím spolubývajúcim kvôli dievčaťu, ktoré sa mu páčilo. Následne z Pencey odchádza do New Yorku. Jeho potulky po New Yorku prerozpráva v priebehu 3 dní. Nasledujúce dni sú plné vulgarizmov, sexuality, alkoholu a hnevu mladých ľudí.

Kto chytá v žite - recenzia - Bonio.sk

Holden onedlho zistí, že život nejde vždy podľa jeho predstáv, čo často pociťujeme aj my v dnešnom svete. Cíti sa stratený a sám vlastne nevie ako správne vykročiť. Počas svojho putovania po metropole stretáva čudných ľudí.  Veľa z nich bolo zaneprázdnených, hľadiacich si svoje a s mladým Holdenom nechceli mať nič spoločné. Holdena vtedy netrápilo skoro nič. Chcel sa zabávať, tancovať, ale nakoniec v tom ostal úplne sám. Počas týchto osamelých chvíľ začal Holden rozmýšľať nad životom ako takým. Rozmýšľal nad svojou malou Phoebe, myslel na svojho brata Allieho a na jeho bejsbalovú rukavicu, na D.B. a jeho život v Hollywoode a na svojich kamarátov. Čas od času mal nutkanie niekomu z nich zavolať a porozprávať sa, lenže mladému Holdenovi akosi chýbala odvaha a skoro vždy mu ostali jeho myšlienky iba v hlave. Priznajme si, že sa to stalo každému jednému z nás.

V týchto pasážach som sa často nevedel s hlavným hrdinom zžiť, pretože stále chcel niečo urobiť, no nakoniec to neurobil.  Už nervózne čakáte čo by im išiel povedať, ale nakoniec to neurobí. Mne sa o čosi viac ako Holden páčila jeho malá sestrička. Keď sa spolu stretli, Phoebe bola vzhľadom na okolnosti pekne vytočená a svojho brata si zábavne doberala. Páčila sa mi aj jej neoblomnosť, keď sa jej snažil Holden dohovoriť, no zároveň ho vedela v ťažších chvíľach aj podržať, ale aj pekne prekvapiť. Či sa už bavíme o scéne u nich doma alebo o tej na konci príbehu. Ona bola ten dôvod, prečo sa Holden rozhodol tak, ako sa rozhodol. Táto pasáž vás môže dojať, ak patríte k citlivejším čitateľom a viete si príbeh naživo predstaviť. Vtedy stretol svojho človeka v poli, ktorého musel chytiť.

Moje hodnotenie

Dielo by som odporučil najmä starším čitateľom, ktorým nevadí vulgárnejšie písaný text a určite by si knihu mal prečítať človek, ktorý sa cíti, ako to Holden hovorí, stratený. S hlavnou postavou sa dá ako tak zžiť, aj keď musím priznať, že som sa v texte občas strácal. Knižku v kľude zvládnete prečítať na jeden dúšok.

VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Catcher in the Rye
ROK VYDANIA: 2019