RECENZIA: Drakula

Recenzia: Drakula – Bonio.sk

Drakula je kniha od írskeho autora Brama Stokera, prvýkrát publikovaná v roku 1897. Túto hororovú klasiku väčšina z nás pozná, či už priamo v originálnej podobe od Stokera, alebo z nespočetného množstva, či už knižných alebo filmových spracovaní.

Príbeh, o ktorom sme mnohí už počuli, sa začína denníkom Jonathana Harkera, mladého právnika, ktorého pracovné povinnosti zavedú do tajomného hradu v Transylvánií. Tam sa stáva hosťom záhadného grófa Drakulu. Gróf Drakula má záujem sa presťahovať do Spojeného Kráľovstva a Jonathan mu v tom má pomôcť.  Jonathanovi sa od začiatku niečo nepozdáva, nadobúda podozrenie, že je na hrade väzňom. Jeho obavy sa napĺňajú a on zisťuje strašnú pravdu o svojom hostiteľovi.

Pokiaľ mi oko dovidelo, všade sa vypínali zelené vrcholce stromov, iba miestami prerušené hlbokými medzerami, ktoré naznačovali úžľabiny. Kde-tu sa zablysli strieborné nitky horských bystrín.

Ale nechcem ďalej opisovať prírodné krásy. Pátral som ďalej;  dvere, dvere, samé dvere – a všetky zamknuté, všetky zapreté. Nenašiel som nijaký východ.

Akoby bol zámok väzením a ja v ňom väzňom!

Musím sa priznať, že tento hororový román som si chcela prečítať od mojich dvanástich rokov, no nebola som schopná sa k tomu za celé roky odhodlať. Mojou prvotnou motiváciou bolo čítanie Súmraku (od Stephenie Meyerovej). Moje dvanásťročné srdce bolo pohltené láskou k akémukoľvek upírovi a keďže Drakula bol jednoznačne ten pôvodný, chcela som aj jeho zahŕňať svojou láskou. Retrospektívne si uvedomujem moje šťastie v nedostatku motivácie na čítanie, pretože Drakula očividne nie je adept na nehynúcu lásku pubertálneho dievčaťa. Postupom rokov sa dôvod ambície prečítať si Drakulu zmenil z pátrania po nezdravom knižnom priateľovi na túžbu odhaliť pôvodcu tohto celosvetového upírskeho fenoménu. Bram Stoker v tomto hororovom diele vytvoril postavu, ktorá ľudí fascinuje natoľko, že po viac ako 100 rokoch od napísania je jeho postava známa natoľko, ak nie aj viac, ako bola hneď po vydaní tohto románu.

Na začiatku som mala obavy z toho, či skutočnosť, že kniha bola napísaná na konci 19. storočia, nebude pre mňa znamenať problém. Štýl písania ako aj zmýšľanie a určité spoločenské normy ľudí sa za tie roky určite zmenili. Priznám sa, boli tam momenty, keď som sa musela prehrýzť cez kultúrny šok, hlavne v niektorých opisoch myslenia a správania sa ženských postáv. Taktiež postoj mužských postáv k tým ženským mi nebol vždy pochuti. Avšak rešpekt, akým ich Stoker opisoval, mi naznačil, že je to skôr chyba presvedčenia, v ktorom bol vychovaný, než predsudky jeho samého.  Keďže nie som veľký fanúšik dlhých opisov prírody a architektúry, začiatok knihy ma priveľmi nenadchol. Nebolo to však na takej extrémnej úrovni ako u iných starších autorov a po ponorení sa do deja som ich prestala vnímať.

Recenzia: Drakula - Bram Stoker

Kniha je napísaná vo forme denníkov, listov a iných osobných záznamov. Nie som na to úplne zvyknutá, ale celkom mi to vyhovovalo. Keďže to bolo písané v prvej osobe hlavnými postavami, páčilo sa mi, že som bola schopná nahliadnuť do ich myšlienok a pocitov veľmi podrobne. Všetky postavy mi boli sympatické a ich osobnosti pridávali knihe na zaujímavosti . Veľmi som ocenila emotívnosť protagonistov a ich vzájomné putá, ktoré si počas príbehu vytvárali. Tešila ma taktiež prítomnosť epizódnych postáv, ktoré výborne dotvárali dej a neraz ma svojím vyjadrovaním pobavili.

Musím sa priznať, že od grófa Drakulu som očakávala trošku viac. Je možné, že je to stále podvedomý dôsledok mojich Súmrakových rokov, ale skôr je to dôsledok jeho súčasnej popularity. Čo bolo na ňom natoľko výnimočné? Na túto otázku neviem úplne zodpovedať. Možno som obmedzená tým, že sa na to pozerám očami 21. storočia a znaky pre mňa neveľmi zaujímavé, mohli niekedy pôsobiť úplne iným dojmom. Možno je to tajomnosť tejto postavy, o ktorej sa v príbehu veľa nedozvedáme, okrem jej znakov diabolského stelesnenia. Možno je to Drakulov základ v skutočnej historickej postave, ktorá je sama o sebe pomerne zaujímavá.

Čo sa týka samotného deja, nemám mu čo vytknúť. Počas čítania som bola mnohokrát v napätí a so zatajeným dychom som očakávala, čo sa bude diať ďalej. Hororový žáner nie je môjmu srdcu najbližší a ani som veľa takýchto kníh neprečítala, takže moderný trend v tomto žánri nepoznám. Z môjho pohľadu bol tento aspekt nespochybniteľný a pre mňa to bolo dostatočne hororové.  Autorov štýl sa mi páčil a tempo deja mi úplne vyhovovalo.

Drakulu som sa rozhodla čítať práve teraz nielen pre to, že je jedným z najznámejších diel svetovej literatúry, ale aj pre pocit, že sa k jesennej atmosfére výborne hodí. Blížiaci sa Halloween, hoci to nie je veľmi slovenská tradícia, vo mne vzbudil chuť na hororový príbeh. Svoju voľbu rozhodne neľutujem a odporúčala by som túto knihu všetkým, čo si ju ešte neprečítali.  Bram Stoker nielenže vytvoril podmanivý príbeh a autentické postavy, ale očividne dokázal vytvoriť tak výnimočného antagonistu, že dodnes fascinuje nejedného umelca a jeho publikum.

Kniha sa mi nesmierne páčila, mala výborný spád a príbeh bol pretkaný situáciami plnými napätia a emócií. Moje obavy z toho, že táto klasika nebude schopná ponúknuť dnešnému čitateľovi, zvyknutému na moderný štýl dostatočnú stimuláciu, boli úplne zbytočné. Drakula nielenže splnil moje očakávanie, on ich dokonca prekonal. Dôležité je neočakávať romantizovaného upíra, ako to mnohokrát vidíme v moderných interpretáciach, ale diablovho sluhu na zemi, ktorý rozširuje svoju kliatbu v domovine hlavných hrdinov.

VYDAVATEĽSTVO: Európa
ORIGINÁLNY NÁZOV: Dracula
ROK VYDANIA: 2007