RECENZIA: Kráľovná Tearlingu

Kráľovná Tearlingu-Bonio.sk

Kráľovná Tearlingu je debutový román a prvý diel trilógie od autorky Eriky Johansenovej. Dej tejto knihy sa odohráva niekoľko storočí v budúcnosti. Toto dielo by sa dalo označiť za kombináciu dystópie a high fantasy.

Devätnásťročná hlavná hrdinka Kelsea, celý život vychovávaná tajne a skrytá pred svetom, je korunnou princeznou Tearlingu. Vydáva sa na cestu do svojho rodiska, aby sa stala právoplatnou kráľovnou. Nebezpečenstvo však číha na každom rohu, či už vo forme mocných ľudí z Tearlingu, ktorí nemajú záujem o komplikácie v podobe novej kráľovnej, alebo Červenej kráľovnej, tyranskej vládkyne susedného kráľovstva. Hoci na to bola celý život pripravovaná, čelí mnohým úskaliam a zisťuje, že veľa informácií bolo pred ňou utajených. Medzi Kelsea a smrťou stoja len členovia kráľovninej stráže, ktorých lojalitu si bude musieť princezná ešte len zaslúžiť. Je na nej aby zistila komu dôverovať a komu sa radšej vyhnúť.

Chytila ho za ruku, nie silno, ale ani nie príliš jemne. „ Ale už nesmieš pochybiť… ak ešte niekedy odmietneš poslúchnuť môj priamy rozkaz, zabijem ťa. V hneve som to už takmer raz urobila a ľahko by si ma mohol dostať k tomu, že to urobím zase. Už nie som dieťa, Lazarus, ani blázon. Buď som kráľovná, alebo nie som… nemôžem byť nič medzi tým.“
Palcát preglgol. „ Ste kráľovná, pani.“

Musím sa priznať, že ku kráľovnej z Tearlingu som sa dostala úplnou náhodou. Prechádzala som si poličky v kníhkupectve pri hľadaní novej čitateľskej výzvy a zrazu som zbadala, že je tam schovaná zľavnená kniha.  Ako človek s finančným povedomím si vravím, že je to osud. Neváhala som a využila som túto akciovú príležitosť.

Svoje rozhodnutie som začala ľutovať hneď po prečítaní niekoľkých úvodných kapitol. Mala som veľký problém dostať sa do deja, celková atmosféra sa mi zdala pomerne chladná a postavy nudné. Jediným vykúpením bola hlavná hrdinka, ktorá sa mi od začiatku celkom páčila a postupom deja sa to len vylepšovalo. Je mi jasné, že úvod knihy je primárne na predstavenie deja a uvedenie čitateľa do príbehu, no na druhej strane považujem za problematické, ak tento úvod trvá polovicu knihy.

Našťastie s príchodom druhej polovice knihy konečne prišli aj zaujímavejšie udalosti a úvodné problémy sa začali postupne strácať. Dej sa stával omnoho zaujímavejším a obľúbila som si niekoľko vedľajších postáv. Kniha začala mať rýchlejší spád. To ma nabádalo pokračovať v čítaní, s čím som zápasila v úvodných častiach.

Pokiaľ sa čitateľ prebojuje cez dlhý úvod, nebude mať problém prvú knihu tejto série dokončiť. Po ukončení čítania som si uvedomila, že dôvodom pomalšieho tempa knihy bude pravdepodobne skutočnosť, že tento príbeh je trilógia. Z konca som ja osobne mala pocit, ako by celá kniha, ktorú som prečítala, bola len prípravou na veľké udalosti, čo sa odohrajú v ďalších knihách. Autorka takpovediac postavila odrazový mostík, z ktorého bude v ďalších knihách vychádzať.

RECENZIA - Kráľovná Tearlingu

Podľa môjho názoru, jednoznačne najväčším pozitívom tejto knihy, bola hlavná hrdinka. V prvom rade by som rada vyzdvihla jej inteligenciu a dobré poznanie vlastných možností. Človek by veril, že toto musí byť prípad väčšiny hlavných postáv v tomto žánri, no je tomu práve naopak. Bolo to skutočne osviežujúce, stretnúť sa s hlavnou hrdinkou vyrastajúcou v skromných podmienkach, ktorá sa zo dňa na deň dostala do pozície absolútnej moci a nestratila pri tom hlavu. Kelsea v tomto príbehu nemala problém nechať si poradiť od skúsenejších postáv v situáciach, ktoré si vyžadovali zložité rozhodovanie. No na druhej strane pochopila, že v pozícií vládcu sa musí mnohokrát rozhodnúť sama a spoľahnúť sa na vlastný úsudok. Taktiež si bola schopná priznať chybu a následne sa z nej aj poučiť.

Čo z hlavnej hrdinky spravilo úplnú hviezdu v mojich očiach, bol jej humor. Upozorňujem, že táto kniha nie je ani zďaleka vtipná ale nečakané zábavné poznámky Kelsea, ktoré sa neobjavovali často, no o to boli prekvapivejšie, ma naozaj potešili. Hrdinka v tomto príbehu prešla značným osobným rozvojom. Tento rozvoj môžeme sledovať aj cez vedľajšie postavy, ktorých správanie k nej sa v priebehu deja výrazne mení. Kelsea počas príbehu nadobúda sebavedomie a ukazuje svoju silnú vôľu, česť, statočnosť a spravodlivosť.

Moju akciovú kúpu som už dávno prestala ľutovať a som rada, že môžem toto dielo od Johansenovej pridať do svojej knižnej zbierky. Je to oddychové čítanie pre fanúšikov fantasy s presvedčivou a sympatickou hrdinkou. Myslím si, že na dlhé jesenné večery je Kráľovná Tearlingu ako stvorená.

V konečnom dôsledku musím povedať, že sa mi kniha viac páčila ako nepáčila. Po prehryzení sa prvou polovicou som bola odmenená akčnou a zaujímavou druhou polovicou. Tento prípad je v konečnom dôsledku určite lepší ako keby to bolo naopak. Pokiaľ je čitateľ pripravený pokračovať až do konca tejto trilógie, prvá kniha rozhodne postavila pevný základ. Cítila som tam veľký potenciál a rada by som sa dozvedela, aký bude osud Tearlingu a jeho kráľovnej aj v ďalších častiach.

VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Queen of the Tearling
ROK VYDANIA: 2015