RECENZIA: Kosec

Recenzia: Kosec– Bonio.sk

Kosec je román pre mládež od amerického autora Neala Shutermana. Ide o prvý diel série Žatva smrti a dal by sa zaradiť do žánru sci-fi, fantasy

Dej tejto knihy sa odohráva vo svete, kde takmer všetky problémy ľudstva sú vyriešené. Ľudia sa neboja choroby, hladu, zločinu, dokonca ani smrti. Úlohou koscov je údržba veľkosti populácie. Hlavní hrdinovia Citra a Rowan sa nie úplne z vlastnej vôle stávajú učňami jedného z koscov, ktorý ich zaúča do života plného zodpovednosti, osamelosti a spytovania svedomia. Veľmi rýchlo však zistia, že nie všetko je ako by malo byť a dôsledkom neúspechu v umení zabíjania môže byť ich vlastný koniec.

Naša práca je to najbližšie svätému poslaniu, čo moderný svet pozná.

Zrejme preto si musíme zo zákona viesť záznamy. Verejný denník, ktorý má byť svedectvom pre tých, ktorí nikdy nezomrú, a pre tých, ktorí sa ešte len majú narodiť, o tom, prečo my ľudské bytosti robíme veci, ktoré robíme. Nariadili nám zapisovať si nielen činy, ale aj pocity, aby bolo známe, že máme emócie. Výčitky svedomia, ľútosť, smútok taký veľký, až je nemožné ho uniesť. Pretože ak by sme tieto pocity nemali, čo za monštrá by sme to boli?

Musím sa priznať, som trošku sklamaná. Túto knihu som si vybrala preto, že nie je len bestsellerom a má skoro vždy vysoké hodnotenie, no je nesmierne populárna v knižnej internetovej komunite. Chcela som si sériu Žatva smrti prečítať už niekoľko rokov. Nápad sa mi zdal zaujímavý a preto som do čítania išla s takmer 100% istotou, že sa mi kniha bude páčiť. Môj predpoklad bol natoľko neochvejný, že som si zakúpila všetky diely série naraz. Predstavovala som si dni čítania bez prestávky a 3 diely prečítané za 3 dni. Mýlila som sa.

Po začatí čítania vo mne horela nádej, že po prebojovaní sa úvodom sa všetko zlepší, ako to v nejednej knihe býva. No s pokračovaním vo mne začal narastať strach, že sa nič nezmení. Ak by som sa už nebola rozhodla napísať na túto knihu recenziu, obávam sa, že by som ju nebola dokončila. Bolo tu niekoľko faktorov, ktoré mi nesedeli.

Ako prvé poviem, že som veľký fanúšik fantasy. Je to môj najobľúbenejší žáner a prečítala som z neho veľké množstvo diel. Preto si dovolím tvrdiť, že som na neuveriteľné veci v knihách naozaj zvyknutá a dokážem prehliadnuť aj isté množstvo absurdity. V tejto knihe som s tým mala však veľký problém. Fungovanie spoločnosti Koscov bolo pre mňa natoľko nerealistické a chyby systému natoľko do očí bijúce, že často mi neostávalo nič iné ako chytať sa za hlavu.

Hoci ja osobne som sa s popisovaným systémom nedokázala úplne stotožniť, musím ho obhájiť tým, že je to YA (čítanie pre mládež). Som si skoro istá, že ak by som toto dielo čítala vo veku 16-17 rokov, čo je aj vek čitateľov, pre ktorých je to určené, nikdy by ma niečo takéto kritizovať nenapadlo. Predovšetkým by som to ani nespozorovala. Taktiež sa v diele niekoľkokrát spomína, že ľudia nežijúci v tomto svete, nedokážu pochopiť myslenie tých, čo v ňom žijú. Myslenie spoločnosti v tejto knihe je natoľko vzdialené od toho nášho, že sa pochopiť nedá.

RECENZIA: Kosec

Ako druhé musím povedať, že sa mi táto kniha občas zdala trošku nudná. Upozorňujem však, že toto je môj subjektívny názor. Kosec obsahoval dostatočné množstvo dejového napätia, akcie aj šokujúcich zvratov. Taktiež tam nechýbalo emocionálne napätie a rozvoj hlavných postáv. To však nemení nič na tom, že ja som sa pri čítaní do týchto emócií nebola schopná úplne vžiť. Moje odosobnenie mohlo byť spôsobené aj tým, že hlavní hrdinovia mi neboli až tak sympatickí. Nemohla som s nimi veľmi súcitiť a ich prostredníctvom prežívať príbeh.

Ako tretie, čo sa však dá považovať sa pozitívum, keďže to bola jedna z mála emócií, ktoré ma dokázali počas čítania pohltiť, bola autorova nesmierna schopnosť vo mne vyvolať rozčúlenie. V knihe boli časti, ktoré sa mi doslova zle čítali, musela som prestať, v hlave sa zmieriť s vývojom situácie a až následne v čítaní pokračovať. Vzťahovalo sa to predovšetkým na skutky niektorých postáv a na nečinnosť iných. Občas sa mi to zdalo až nerealistické, no potom som si uvedomila, že takéto veci sa dejú v reálnom svete v politických sférach každý deň. Bol nejeden moment, keď som mala chuť niektorej postave napľuť do tváre, čo ma presviedča o tom, že mi táto kniha nebola úplne ľahostajná.

Kosec je pre mňa veľmi ťažko hodnotiteľná kniha. Keď sa na to pozerám čo najobjektívnejšími očami, vidím, že je to svojim spôsobom kvalitná kniha. Je dobre napísaná, dej nie je pomalý, nachádza sa tam dostatočné množstvo akcie, čo sa výrazne zvyšuje ku koncu knihy.  Na obálke tejto knihy je jej prirovnanie k Hrám o život. Musím s tým do veľkej miery súhlasiť. Tiež je to dystópia s nedokonalým politickým systémom, ako to už v dystópiach býva. Priznávam však, že kniha Hry o život sa mi páčila viac.

Hoci Kosec nebola moja šálka kávy, neznamená to, že môj veľmi ojedinelý názor je smerodajný. Žáner je fantasy pre mládež, čo už očividne prestáva byť moja kategória. Veci, s ktorými som mala najväčší problém, by v mladšom veku určite žiadny nepredstavovali. Napriek všetkým mojím výhradám si rada prečítam aj ďalšie diely tejto série. Myslím si, že ako to už často v sériách býva, v prvej časti sme sa predovšetkým zoznámili s problematikou a ten pravý boj sa odohrá v pokračovaní. Neal Shusterman je určite dobrý autor, napísal dobrú knihu, ktorá však mne osobne ideálne nesadla. Pre mládež v teenagerskom veku to určite bude zaujímavé čítanie.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ORIGINÁLNY NÁZOV: Scythe
ROK VYDANIA: 2018