RECENZIA: Na dvore z tŕňov a ruží

Recenzia: Na dvore z tŕňov a ruží– Bonio.sk

Na dvore z tŕňov a ruží je séria americkej autorky Sarah J. Maas. Prvá dejová časť série sa skladá z troch hlavných dielov. Prvý diel je Na dvore z tŕňov a ruží, druhý Na dvore z hmly a besu a tretí Na dvore z krídel a zmaru. Séria pokračuje ďalej kratšou novelou, ktorá poskytuje akési premostenie k ďalším dielom, sústreďujúcim sa však na iné hlavné postavy. Tieto však ešte nie sú napísané, resp. nedostupné v slovenskom jazyku.

Prvý diel tejto série je často prirovnávaný k rozprávke Kráska a Zviera. Hlavná hrdinka Feyra pri love v lese zastrelí vlka, o ktorom však netuší, že je jedným z rasy legendárnych férov. Za svoj čin musí Feyra zaplatiť svojím životom a netvor ju odvlečie do nebezpečnej krajiny férov, z ktorej sa ľudia nevracajú živí. Z netvora sa však vykľuje fér Tamlin, na panstve ktorého má Feyra stráviť zvyšok svojho života. Feyra však zisťuje, že nie je všetko, ako sa zdá a svojím činom sa ocitla uprostred udalostí, ktoré ovplyvnia celú férsku rasu.

Vlk vystrelil z krovia so zábleskom sivej, bielej a čiernej, a jeho žlté tesáky zasvietili. V otvorenom priestore bol ešte obrovitejší, čudo zo svalov, rýchle a plné surovej sily. Laň nemala šancu. Vystrelila som jaseňový šíp, kým z nej neubudlo viac. Šíp zasiahol vlka do boku a prisahala by som, že sa zatriasla zem. Bolestne vyštekol, pustil krk lane a jeho rubínovo červená krv sa rozprskla na snehu. Vyrútil sa na mňa s rozšírenými žltými očami a zježenou srsťou. Jeho nízke vrčanie sa ozývalo v prázdnej priepasti 15 môjho žalúdka, vyskočila som na nohy a v rozvírenom snehu som natiahla ďalší šíp.

Už v jednej predošlej recenzii som spomenula, že Sarah J. Maas je moja najobľúbenejšia fantasy autorka. Na dvore z tŕňov a ruží je séria, ktorá mi z jej tvorby vyhovuje asi najviac. Či už je to napätie v príbehu, rozmanitosť a rozvoj postáv alebo romantický aspekt tejto série. Prvý raz som ju čítala pred pár rokmi, avšak nedávno vyšiel v angličtine ďalší diel. Vždy si rada oživím udalosti, čo sa stali v predošlých knihách pred čítaním tých ďalších. Je úžasné, že aj po opakovanom čítaní vo mne táto séria dokáže vyvolať také silné emócie, hoci to už poznám takmer naspamäť.

Priznávam sa, že prvý diel tejto série ma nejako výnimočne neohúril. Samozrejme dej bol zaujímavý, kniha výborne držala moju pozornosť a rozhodne musím pochváliť autorkine vynikajúce predstavenie sveta, v ktorom sa táto séria odohráva. Po prečítaní mi však niečo úplne nesedelo. Nebola som sa schopná dokonale stotožniť s výberom hlavného hrdinu. Moja prvá myšlienka bola, že mi jednoducho úplne neimponuje a nebola som si istá, či pokračovať v čítaní ďalším dielom.

Toto by bolo extrémne nesprávne rozhodnutie. Neslúži mi ku cti, že v čase, keď som dočítala prvý diel, čítanie druhého dielu bola prijateľnejšia alternatíva ako vypracovávanie zadaní do školy. Pri čítaní som zistila, že moje nespokojnosť s vývojom v prvej knihe bola autorkiným zámerom. Priznávam sa, druhý diel som v priebehu toho mesiaca prečítala asi 4 krát. Po prečítaní prvej strany som rovno knihu otočila a začala čítať odznova. S odstupom času vnímam, že prvý diel je nutný na predstavenie deja a postáv, no na základe počtu strán si myslím, že aj autorka to brala ako vstupnú bránu k fenomenálnemu príbehu, čo sa odohral neskôr.

RECENZIA: Na dvore z tŕňov a ruží - Sarah J Maas

Charakterový rozvoj hlavnej hrdinky v druhom dieli bol vynikajúci. Čitateľ je aj vďaka objemu tejto knihy schopný s Feyrou prejsť cez všetky osobné úskalia, pridať sa k nej v boji s jej démonmi a naplno prijať jej miesto v tomto fantasy svete. Mám pocit, že v mnohých dielach je rozvoj, čo Maasová zaslúžene opisovala na skoro 600 stranách, úplne preskočený. Čitateľ má potom pocit, že hlavná postava sa v jedno ráno jednoducho zobudila ako úplne iný človek, čo je samozrejme absurdné. Ja osobne veľmi rada čítam, ako dokážu udalosti formovať knižné postavy. Ako ľudia v hrdinkinom okolí dokážu ovplyvniť jej perspektívu samej seba.

Samozrejme, nemôžem zabudnúť na výborný dej a napätie v tomto dieli. Spoznávame mnoho nových a skutočne vynikajúcich postáv. Spoznávame nové miesta a dozvedáme sa mnohé šokujúce informácie. Druhý diel série má aspoň v mojej skúsenosti tendenciu byť miernym sklamaním, prípadne byť v trilógiách mostíkom medzi zaujímavým začiatkom a veľkolepým koncom. V tomto prípade to však rozhodne tak nie je, pre mňa osobe je to najlepší doterajší diel tejto série.

Tretí diel je vyvrcholením príbehu, ktorý sledujeme v prvých troch dieloch. Hoci séria pokračuje ďalej, pozornosť sa presúva na ďalšie postavy, s ktorými sme sa v prvých dieloch zoznámili. Táto časť sa viac sústreďuje na politický aspekt. Je tam viac vojnovej stratégie, tlak sa zvyšuje, robia sa dôležité rozhodnutia a čitateľ si môže vďaka schopnostiam autorky naplno vychutnávať stupňujúce sa emócie. Tento diel som čítala do piatej ráno a hodinu som sa ešte musela upokojovať po dočítaní. Čo sa mi ešte nikdy nestalo, je to, že som sa s knihou v ruke prechádzala pri čítaní po izbe, lebo som nebola schopná pri toľkom napätí sedieť.

Jediná vec, ktorá v mojich očiach nebola tak perfektná ako všetky ostatné aspekty série, bola hlavná hrdinka. Feyra sa do deja hodila, no jej povaha mi úplne nesadla, čo spôsobilo moje mierne sklamanie po prečítaní prvého dielu. Zdala sa mi trošku príliš vážna, čo je však na základe okolností jej života dokonale pochopiteľné. Ostatné postavy, hlavne jedna konkrétna, ktorú nebudem menovať, aby som nádejným čitateľom nepokazila prekvapenia, si ma dokázali získať absolútne bezpodmienečne a akékoľvek Feyrine nedostatky boli rýchlo zabudnuté.

Sarah J. Maas v sérií Na dvore z tŕňov a ruží spojila úplne všetko, čo ja očakávam od tohto žánru. Mám rada jej postavy, jej dej, jej svet. Jednoducho všetko, z čoho tento príbeh poskladala. Keď si ľudia v mojom okolí pýtajú knižné odporúčanie a sú ochotní čítať fantasy, toto je séria, ktorá mi príde na myseľ ako prvá.

V tínedžerskom veku som často čítala diela opakovane. V dospelosti sa mi to však stáva veľmi málo. Túto sériu a predovšetkým jej druhý diel som prečítala viac ako sedemkrát. Každý raz som bola schopná nájsť niečo, čo som predtým prehliadla, prípadne som odhalila iný spôsob, akým som veci mohla pochopiť. Prvý raz som si uvedomila, že hoci tisíce ľudí čítajú rovnaké slová, každý číta svoj jedinečný príbeh, v ktorom sa zrkadlí niečo z nás.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ORIGINÁLNY NÁZOV: A Court of Thorns and Roses
ROK VYDANIA: 2017