RECENZIA: Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti

Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti

Bitcoin. Určite vám tento pojem nie je cudzí a myslím si, že niektorí z vás sa s týmto pojmom stretli už oveľa skôr. Mohli ste o ňom čítať na webe, sledovať youtube videá alebo ste sa o ňom mohli dopočuť v správach.

Možno je vám mediálny ošiaľ známy, pretože celosvetový záujem zažil bitcoin trochu skôr, a to naposledy v roku 2017. Tejto udalosti predchádzal rast ceny jedného bitcoinu z 1 000 na 20 000 USD. A deje sa to opäť. Bitcoin sa z hodnoty 20 000 USD prepadol na hodnotu 3 000 USD za jeden bitcoin. Avšak ani nie za rok dosiahol hodnotu 50 000 USD. Bitcoin má mnoho priaznivcov a odporcov a v tejto knihe sa dozviete o jeho základnom fungovaní.

Ale aby som nezdržoval svojím predslovom, stručne napíšem o čom kniha je a o moje vlastné myšlienky sa s vami podelím neskôr. Knihu Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti napísali českí autori Dominik Stroukal a Jan Skalický. Ide o nové vydanie, kvázi pokračovanie ich knihy z roku 2015, ktorú sa rozhodli „aktualizovať“ o nové myšlienky, pretože ako avizujú vo svojej knihe, „ Bitcoin sa mení a čo platilo dnes nemusí platiť zajtra.“ Môže to znieť všelijako špekulatívne, ale uisťujem vás, že Bitcoin má svoje základné princípy, ktorým sa dá porozumieť, a preto je taký unikátny.

Bitcoin
Decentralizovaná (P2P) síť v internetu, spravujíci historii platebních transakcí mezi svými uzly. Základní jednotkou transakce je bitcoin (BTC). Počátek této „kryptoměny“ je omezen a nové vznikají procesem težení (viz Težba). Při težbe dochádzí kromně generovaní nových bitcoinů rovnež k potvrzování vlastních transakcí – převodu jednotek mezi bitcoinovými adresami.

Téme kryptomien podlieham už nejaký čas, ale moje zdroje pochádzali zatiaľ iba z internetu. Pokiaľ ste vo svete kryptomien nováčik, môžete vo veľkom množstve informácií tápať a vôbec tomu nemusíte rozumieť. Internet je obrovská platforma a nachádza sa na ňom množstvo informácii a postojov. O kryptomenách sa hovorí ako o vynáleze storočia, ale aj ako o špekulatívnych investíciách, ktoré vás pripravia o všetok majetok. Preto som siahol po tejto knihe, aby som pochopil základnú podstatu bitcoinu a ostatných kryptomien.

Autori knihu rozdelili na tri časti, kde nám predstavia minulosť, prítomnosť a budúcnosť bitcoinu a ostatných kryptopeňazí. V príbehu o bitcoine (minulosť) nám autori predstavia postavu, ktorú pozná skoro celý kryptosvet a tou postavou je tvorca bitcoinu Satoshi Nakamoto. Zaujímavé na autorovi bitcoinu je to, že nikto nepozná jeho pravú totožnosť. Mnoho novinárov, ale aj konšpiračných nadšencov sa rozhodli odhaliť jeho totožnosť, ale bez výsledku. V knihe nám autori popisujú ako spustil tento decentralizovaný systém a vdýchol tomuto výtvoru život.

Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti - recenzia

Kniha pokračuje ťažkými začiatkami bitcoinu a nie práve najpriaznivejšou minulosťou. Bitcoin sa z prvopočiatku používal ako mena na kúpu drog, zbraní a na iné nelegálne aktivity. Často sú spomínané aj pokusy na poškodenie bitcoinu ako nástroja na pranie špinavých peňazí. Avšak Bitcoin tieto chvíle ustál, pretože okrem teroristov si ho začali všímať aj ľudia, ktorí sa nezaoberali nelegálnymi aktivitami. Medzi kryptoverejnosťou je už notoricky známy príbeh o pizzi, ktorú si istý pán objednal za 10 000 bitcoinov.

V časti prítomnosť sa autori zameriavajú na využitie bitcoinu v praxi. Ako sa bitcoin začal viac používať, tak voči nemu rástla aj dôvera.Táto kapitola obsahuje návod ako si bitcoiny kúpiť. Taktiež sa venuje aj inému spôsobu ako bitcoin získať, pričom sa jedná o tzv. proces ťažby. V skratke a veľmi laicky povedané, existuje spôsob, že si bitcoin nekúpite, ale ho proste vyťažíte. Avšak ide o veľmi nákladný proces, ktorý sa v dnešnej situácií veľmi neoplatí, pokiaľ nemáte niekoľko nadupaných počítačov. V tejto časti knihy sú ešte spomenuté ekonomické základy bitcoinu, spôsob jeho ochrany a altcoiny.

Budúcnosť bitcoinu je práve pred nami a nato, aby bol plne akceptovaný ako mena bitcoin,  ho zrejme čaká nevyhnutné, a to stret s vládami jednotlivých štátov. Bitcoin pre vlády a banky predstavuje najväčšiu konkurenciu akú svet zatiaľ poznal. Je to spôsobené jeho technológiou, ktorá robí bitcoin tak unikátnym. Kým vlády fungujú na FIAT menách, ktoré sa vytlačia z ničoho, počet bitcoinov je obmedzený. Bitcoiny sú decentralizované a nedajú sa nijako vypnúť ani zrušiť alebo vymazať. To je niečo z čoho majú vlády obavu, lebo to nemôžu plne kontrolovať a vzhľadom na súčasnú situáciu tak akceptovanie bitcoinu vyzerá čoraz reálnejšie.

Táto kniha mi poskytla celkom podstatné informácie o kryptomenách a obohatila ma o ďalšie skvelé myšlienky. Tejto knihe by som však vytkol štýl písania, pretože ak nie ste „ajťák“ tak žargón, ktorý je v knihe, môže spôsobiť, že vás kniha nebude baviť a budete sa musieť ťažko prekúsavať istými pasážami.

Avšak túto kritiku píšem aj s primeranou dávkou porozumenia, pretože bitcoin vôbec nie je ľahká téma a myslím si, že autori na to veľmi dobre mysleli pri „aktualizácií tejto knihy.“ Preto túto knihu odporúčam začiatočníkom, ale upozorňujem, že čítanie románu to nebude.

VYDAVATEĽSTVO: Grada
ORIGINÁLNY NÁZOV: Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti
ROK VYDANIA: 2018