RECENZIA: Boží bojovníci

Recenzia: Boží bojovníci - Bonio.sk

Kniha Boží bojovníci, druhý diel historicko-fantastickej série Husitská trilógia, sa odohráva 2 roky po udalostiach prvého dielu. Husiti usadení v Prahe pokračujú v boji proti silám rímskeho pápeža. Nie je to boj len proti duchovenstvu, ale aj proti šľachte, ktorá bojuje v šíkoch cirkvi. Husitskí velitelia sa snažia vzkriesiť sieť špehov, aby sa dokázali pripraviť na nadchádzajúci boj o Sliezsko.

Reinmar, stojaci na strane husitov, sa púšťa do nebezpečnej hry, na ktorej konci chce dosiahnuť svoju pomstu. Hrôzy vojny však časom udupávajú Reynevanove sny aj svetonázor. Čoskoro sa bude musieť rozhodnúť medzi vecou, za ktorú bojuje a láskou, ktorá ho ženie vpred.

Praha páchla krvou. Reynevan si oňuchal obidva rukávy kamizoly. Len pred chvíľou opustil špitál a v špitáli, ako to už býva, takmer všetkým púšťali krv a pravidelne vyrezávali vredy, ba aj amputácie sa tam uskutočňovali v intervaloch hodných lepších záležitostí. Odev mohol nasiaknuť zápachom, na tom by nebolo nič čudné. Kamizola však bola cítiť len kamizolou. Ničím iným.

Ako v recenzii na prvý diel, aj v tejto začnem hodnotením hlavného hrdinu a teda Reinmara, nazývaného aj Reynevan. Oproti minulému dielu mi bol oveľa sympatickejší a aj jeho motivácia sa pre mňa zdala značne pochopiteľnejšia. Samozrejme, aj v tejto časti Reynevan občas koná zbrkle, ale deje sa tak už menej, a najmä v situáciách, v ktorých som mal pre to pochopenie. Myslím, že tento charakterový vývoj mal Sapkwoski v pláne už od prvej časti, ale doceniť to môžem až teraz s dočítaním Božích bojovníkov. Reynevan je o 2 roky starší, koná uvážlivejšie a je ochotný niesť následky za svoje činy. Proste a jednoducho dospel.

Trochu mi však vadil jeho zápal pre husitskú vec, hraničiaci až s fanatickým zanietením. Aby ste to lepšie chápali, tak autor nerozdeľuje husitov na dobrých a prívržencov pápeža na zlých. V oboch skupinách nájdeme rozumné postavy, ale aj tie, ktoré zabíjanie a rabovanie ospravedlňujú bojom za pravú vieru. Celkovo je v knihe fanatizmus pranierovaný celkom statočne a ukazuje, akých zverstiev sa vedia dopúšťať ľudia, keď si myslia, že len ich pravda je tá pravá.

Samozrejme, čitateľ má tendenciu sympatizovať s husitmi, keďže na ich strane bojujú Reynevan a jeho spoločníci Šarlej a Samson. Túto sympatiu autor podstatne naruší detailným opisom správania husitov po dobytí jednotlivých miest. Jeden takýto výstup je zakončený veľavravným pohľadom Samsona do nebies. Keď už sme pri silných pasážach, tak v knihe ma zaujala ešte jedna scéna. Je ňou súboj 2 bytostí, ktoré patria medzi posledných zástupcov svojho druhu. Viac však nebudem prezrádzať a nechám čitateľov užiť si tento okamih.

Recenzia: Boží bojovníci - Bonio.sk

Musím povedať, že druhá polka Božích bojovníkov mi prišla oveľa lepšia ako prvá časť knihy. Do približne polovice knihy som mal pocit, že sa dej vlečie a občas som knihu odložil a dal si od nej dlhšiu pauzu. Nechcem tým však povedať, že by prvá polovica bola zlá. Len mi to prišlo tak, že Sapkowski sa naplno rozbehol až od polovice knihy. Sapkowski si pre čitateľov tiež nachystal aj viacero prekvapení, pričom sa dokonca stane aj to, že jedno prekvapenie zneguje to predchádzajúce.

Kniha Boží bojovníci je, tak ako aj jej predchodca, opäť prešpikovaná množstvom postáv. Sapkowski okrem starých známych prináša aj mnoho nových charakterov. Opäť vám preto odporúčam zobrať si pero a papier a jednotlivé postavy si v skratke na papier opísať. Úplne ideálne by bolo, ak by ste použili vaše poznámky urobené pri čítaní prvej časti Husitskej trilógie (ak ste si ich robili.) Občas totiž padne zmienka o postave z minulej knihy, tak aby ste boli v obraze, o kom alebo s kým sa práve postavy rozprávajú.

Tak ako tomu bolo vo Veži bláznov, tak aj tu postavy používajú a rozprávajú viacerými jazykmi. Opäť treba pochváliť preklad Karola Chmeľa, ktorý sa popasoval s touto neľahkou úlohou naozaj impozantne. Čo sa však bohužiaľ nezmenilo je latinčina, ktorá je sem-tam otravná. V tejto časti som však na vyhľadávanie jednotlivých latinských výrazov rezignoval a musím povedať, že aj bez prekladu do slovenčiny sa z kontextu dá pochopiť, čo asi postavy hovoria. Pochopiteľne, nie vždy, ale táto stratégia neprekladania mi urýchlila čítanie a nenarušovala tak plynulosť deja.

Boží bojovníci majú podľa mňa tú nevýhodu, že sú prostredným dielom trilógie. Zatiaľ čo prvá kniha nám predstavila postavy, ako aj reálie stredovekej Európy a v tretej očakávame veľké vyvrcholenie, tak táto časť prakticky nemá začiatok, ba ani koniec. Je len akýmsi spojovníkom medzi prvou a poslednou časťou. To je však údelom všetkých prostredných častí trilógií.

Druhá časť Husitskej trilógie je podľa môjho názoru o kus (ale naozaj len malý) slabšia ako tá predchádzajúca. Je to spôsobené relatívne pomalým rozjazdom, ako aj tým, že Sapkowski sa naplno rozbehne až v druhej polovici knihy. V konečnom dôsledku to však veľmi nevadí, lebo v druhej polovici dej rýchlo graduje a poriadne vás navnadí na záverečný diel.

Klady prvej časti ostali zachované, či už to sú prepracované postavy, realisticky a detailne popísané stredoveké prostredie, ako aj skvele namiešaný mix histórie a magična. Jednoducho povedané, pokiaľ vás bavila prvá časť, tak si Božích bojovníkov užijete rovnako. Tak neváhajte a pustite sa do čítania.

VYDAVATEĽSTVO: Lindeni
ORIGINÁLNY NÁZOV: Bożybojovnicy
ROK VYDANIA: 2019