RECENZIA: Tetovač z Auschwitzu

Recenzia: Tetovač z Auschwitzu – Bonio.sk

Kniha Tetovač z Auschwitzu  rozpráva skutočný životný príbeh Laleho a Gity Sokolovcov. Lale je mladý, 24-ročný obyčajný slušný človek, ktorý má dobrú prácu a veľké životné plány. V apríli 1942 sa však všetko zmení. Laleho odvedú na vlak, o ktorom nemá ani tušenia, kam smeruje. Vo vagóne slúžiacom na prepravu dobytka je pohľad na Laleho rušivý. Chlapec v obleku a košeli s kravatou do tejto scény nepasuje. To však nikoho nezaujíma, je žid.

Lale prichádza do koncentračného tábora Auschwitz-Birkenau, kde mu život zachráni jeho vzdelanie. Stáva sa tetovačom, čo mu zabezpečí aspoň chvíľkové bezpečie, vlastnú posteľ a lepšie jedlo. Tetovať na smrť vydesených ľudí, obzvlášť ženy, nie je jednoduché, ale ak chce prežiť, nemá na výber. Tu niet miesta na výčitky svedomia. Napriek tomu Lale nezaprie svoje dobré srdce a snaží sa pomáhať, kde sa dá. Má prístup k šperkom a iným hodnotným veciam, ktoré boli odobraté všetkým, ktorí vstúpili na prekliatu pôdu koncentračného tábora. Potajomky ich kradne a vymieňa za jedlo a iný tovar u stavbárov, ktorí chodia stavať nové a nové bloky tábora. Aj svoj prídel jedla odkladá a rozdáva priateľom, ktorí také šťastie ako on nemali. Riskuje svoj život, no pohľad na obyvateľov tábora mu nedá spávať. Praktiky, ktoré využívajú členovia stráže ho desia. Neraz sa sám stal obeťou ich krutých hier a zábaviek, keď bol prichytený pri pomoci druhým. Akoby zázrakom prežil.

Pri tetovaní spoznáva mladé dievča, Gitu. Je to láska na prvý pohľad, avšak v koncentračnom tábore. Stretávajú sa tajne, keď sa dá. Gite vybavil miesto v kancelárii, aby ju uchránil pred ťažkou prácou. Obaja neustále snívajú o tom, aké by to bolo, keby sa stretli za iných okolností. Slobodní. Ich vyhliadky a nádeje na lepší život klesajú, Gita chorľavie, stále viac a viac ich priateľov mizne v plynových komorách. Je zima, všade sa povaľujú zamrznuté mŕtvoly, Lale a Gita už ďalej nevládzu.

Tento odstavec prezrádza dôležité udalosti z deja. Prajete si ho zobraziť?
Vyslobodenie prichádza v januári 1945, keď ich tábor oslobodia. Gita ujde spolu s tisíckami žien, ktoré utekajú snehom nevedno kam, v snahe zachrániť sa. Lale nasadá v blízkej dedine na vlak naproti lepšej budúcnosti. Ich cesty sa rozišli, nikto nevie, či sa im podarí utiecť dostatočne ďaleko, prežiť a či sa niekedy ešte vôbec stretnú. Po mesiacoch cesty sa Lale dostáva do Bratislavy. Už je tu, doma, na slovenskej pôde, kde však ale teraz hľadať Gitu?

V preplnenom vozni sa nedá normálne sedieť. Nehovoriac o ležaní. Ako toalety im slúžia dve vedrá. Tak ako sa postupne napĺňajú, silnie bitka o miesta, lebo každý sa chce dostať čo najďalej od toho smradu. Vedrá sa prevrhávajú a ich obsah sa rozlieva po dlážke. Lale nepúšťa z ruky svoj kufor v nádeji, že jeho peniaze a obleky mu umožnia vykúpiť sa z akejkoľvek oštary, nech ich vezú kamkoľvek, alebo si prinajmenšom vybaviť bezpečné zamestnanie. Je šťastný, že sa mu podarilo prepracovať k stene vozňa. Cez škáry medzi doskami má aký-taký výhľad na okolitú krajinu. Závany čerstvého vzduchu o niečo zmierňujú narastajúcu žalúdočnú nevoľnosť.

Recenzia: Tetovač z Auschwitzu

Kniha sa čítala ľahko a rýchlo. Príbeh bol zaujímavý a pútavý. Životný príbeh Laleho Sokola bol naozaj obdivuhodný. Bol to človek, ktorý ukázal neskutočnú chuť bojovať za svoj život, nepoddať sa a prežiť. Je to kniha, ktorá by mala byť povinným čítaním pre všetkých, bez ohľadu na vek, pohlavie či status.

Samotná kniha opisuje len časť života, ktorú Lale a Gita strávili tesne pred a v koncentračnom tábore. Príbeh sa končí ich stretnutím po úniku z koncentračného tábora. Veľmi oceňujem, že v závere knihy je v skratke opísaný ich život potom. Kde žili, čo robili, kde pracovali, svadba, rodinný život, deti. Záver je obohatený o niekoľko fotografií z ich súkromného albumu po tomto období, na ktoré by najradšej zabudli. Hodnotím to ako veľké pozitívum, vidieť na fotografiách ľudí, ktorých príbeh ste si práve prežili s nimi. Kniha obsahuje aj dodatok, kde sa nachádzajú informácie s presnými dátumami narodenia a väznenia Gity a Laleho, ako aj informácie o osudoch ľudí spomenutých v knihe.

Ak by som mohla vypichnúť pár negatív, tak sú tu. Kniha je písaná v tretej osobe a napísala ju spisovateľka Heather Morrisová. Lale Sokolov jej svoj príbeh len dopodrobna vyrozprával pri šálke čaju a ona ho spracovala do knižnej podoby. A to je v knihe veľmi cítiť. Osobne si myslím, že cieľom knihy bolo dotknúť sa čitateľov a zapôsobiť na ich citlivú stránku. Podarilo by sa to oveľa viac, keby príbeh rozprával hlavný hrdina sám a nebol by celý jeho život prerozprávaný treťou osobou. Príbeh by nabral na autenticite, veď predsa len, inak by knihu napísal človek, ktorý také hrôzy prežil na vlastnej koži ako nezainteresovaný spisovateľ. Takto som počas čítania mala pocit, že hlavné postavy sú mi vzdialené a neprecítila som to tak ako spisovateľka chcela.

S tým súvisí aj môj ďalší postreh. Od knihy z prostredia koncentračného tábora som čakala neskutočné množstvo emócií, ľútosti a sĺz. Pred začatím čítania som bola pripravená na to, ako ma kniha tak povediac ,,vezme.“ Nevzala ma. Bolo to spôsobené tým, že knihu dal dokopy človek, ktorý si hrôzy koncentračného tábora neprežil na vlastnej koži. Kniha bola napísaná neosobne, vecne a chladne. Dialógy neboli také, aké by viedli ľudia na hranici života a smrti. Počas jej čítania bol jeden jediný moment, kedy mi bolo ľudí v príbehu naozaj ľúto, inak sa opis príbehu v ničom nelíšil od ostatných opisov v hociktorej inej knihe.

Laleho a Gitin životný príbeh si zaslúži uznanie a keby som hodnotila len ten, dostal by určite najvyššie možné hodnotenie. Knižné spracovanie ich príbehu už také vysoké hodnotenie nedosiahlo. V knihe chýbajú emócie a autentickosť. Napriek tomu ale rozhodne stojí za prečítanie a uvedomenie si, akí môžeme byť vďační za to, v akej dobe aktuálne žijeme a čo si museli vytrpieť ľudia v časoch nie až tak dávno minulých. Netreba zatvárať oči pred minulosťou, práve naopak, mali by sme sa o nej dozvedieť čo najviac, aby sa to, čo sa ako jedným z mnohých prihodilo Lalemu a Gite Sokolovcom sa už nikdy nezopakovalo.

VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Tatooist of Auschwitz
ROK VYDANIA: 2019