RECENZIA: Vojvoda a ja

Recenzia: Vojvoda a ja– Bonio.sk

Vojvoda a ja je historický román od americkej autorky, Julie Quinnovej.  Je to prvý román v sérií 8 románov, z ktorého každý sa dá čítať samostatne, keďže každý sa sústredí na iné postavy z regentského Londýna.

V prvom dieli sa zoznamujeme s veľkou rodinou Bridgertonovcov a štruktúrou spoločnosti, v ktorej žijú. Hlavnými hrdinami sú najstraršia dcéra Daphne Bridgertonová a Vojvoda z Hastingsu Simon. Daphne je v spoločnosti nesmierne obľúbená, no muži sa na ňu pozerajú ako na priateľku a nie ako na potenciálnu manželku. Na scénu sa dostáva Simon, ktorý nemá žiadny záujem oženiť sa a zástupy debutantiek s dohadzujúcimi matkami, túžiacimi po titule vojvodkyňa, nemôže ani vystáť. Takto sa zrodí plán, v ktorom budú predstierať, že sú na pokraji zasnúbenia. Simon sa zbaví nekonečného radu napadníčok a pre Daphne záujem vojvodu podnieti záujem nejedného gentlemana. Čo by sa mohlo pokaziť? Hlavne aby sa do plánu nezamiešali žiadne city…

Priblížila sa k pomerne moderne vyzerajúcemu zariadeniu, ktoré kuchárka kúpila začiatkom roka. „Vieš ako to funguje?“ opýtala sa.
„Netuším. Ty?“ Daphne pokrútila hlavou.
 „Vôbec.“
Načiahla sa dopredu a opatrne sa dotkla povrchu sporáka.
 „Nie je to horúce“
„Ani trochu?“ Pokrútila hlavou
„Vlastne je to dosť chladné.“
Brat so sestrou pár sekúnd mlčali.
 „Vieš,“ povedal nakoniec Anthony, „studené mlieko by mohlo byť celkom osviežujúce.“
„Práve som si pomyslela presne to isté!“

Čítanie tejto knihy som zvažovala už asi pred rokom. Keď som si prečítala anotáciu, zdalo sa mi to ako milý príbeh historického románu, tešiaci sa značnej popularite. Avšak pred čítaním takmer každej knihy si prečítam tie najnegatívnejšie recenzie a usúdim, či kniha neobsahuje dejové alebo charakterové črty, čo neznášam. V čítaní Vojvoda a ja ma zastavilo práve niekoľko veľmi negatívnych recenzií, ktoré obsahovali jeden spoločný problém. Prekvapivo to bol problém morálny. Usúdila som, že najlepšie bude túto knihu nečítať.

Netflix sa však rozhodol na základe tohto románu vytvoriť seriál, ktorý sa nedávno stal obrovským hitom. Povedala som si, že ak také množstvo nadšených divákov tento morálny problém nemá, možno to nebude až také problematické, ako som si predstavovala… Ach, nemohla som sa viac mýliť.

Asi najhoršie na tom celom je, že Vojvoda a ja sa mi do 80 percent knihy dosť páčila. Dynamika príbehu bola výborná, bol zábavný, postavy sa mi zdali neobyčajne vynikajúce. Predovšetkým som bola nadšená z hlavnej hrdinky a najviac sa mi páčili konverzácie medzi Daphne a Simonom.  Bola som pripravené dať  tejto knihe 4 hviezdičky a kľudne ju odporučiť všetkým fanúšikom historických románov.

RECENZIA: Vojvoda a ja (Bridgertonovci)

Veľmi príjemne prekvapená som bola všetkými vedľajšími postavami. Boli nesmierne zaujímavé a niekoľko som si veľmi obľúbila. Keď sa nad tým zamyslím, asi je to pochopiteľné, lebo každá kniha v tejto sérií sa venuje inému páru poskladaného z týchto postáv. Autorka by písaním nezaujímavých vedľajších postáv robila pokračovaniam zlú reklamu. Pár rokov dozadu som niektoré z týchto pokračovaní úplnou náhodou čítala a priznám sa, že mnohé postavy mi boli v pokračovaniach menej sympatické. Z toho, čo som prečítala, bola prvá kniha dejovo asi najlepšia.

Ja osobne považujem za veľmi ťažké nájsť hlavnú hrdinku, ktorú by som si obľúbila a predovšetkým v tomto žánri. Neznášam, keď sú naivné a hlúpe, čo sú vlastnosti, ktoré v mnohých historických románoch doba doslova od žien vyžaduje. Preto som bola nesmierne rada, keď sa z Daphne vykľula rozumná žena, zábavná a schopná viesť inteligentnú konverzáciu. Toto všetko však svojim činom na konci knihy obrátila na ruby a v mojich očiach sa z nej stala bezcharakterná, extrémne sebecká osoba bez akejkoľvek spätnej väzby.

Nebudem sa vyjadrovať konkrétne, čo sa udialo, aby som nikomu nepokazila „prekvapenie“. Čo poviem však je, že niekoho rozhodnutia, hoci založené možno na nesprávnych dôvodoch, by mali byt rešpektované. Snaha o zmenu názoru rozhodnutého človeka by mala prebiehať konštruktívnou konverzáciou medzi zainteresovanými stranami. V žiadnom prípade by pocity jednej strany nemali byť odignorované a predovšetkým nie v tejto konkrétnej situácii a spôsobom, akým sa to v tejto knihe stalo. Nespravodlivosť vidím aj v tom, že keby boli úlohy v rovnakej situácií vymenené, spoločnosť by sa na to pozerala výrazne kritickejšími očami.

Uznávam, že v čase tohto príbehu by jej čin možno nebol považovaný za nevhodný, dokonca za oprávnený. Avšak ja čítam v dobe dnešnej. Autorka to v dnešnej dobe aj písala, takže nie som ochotná upustiť zo svojich morálnych zásad. Jediné, čo beriem ako poľahčujúcu okolnosť je to, že kniha prvý krát vyšla v roku 2000 a pevne verím, že pokiaľ by to autorka písala dnes, lepšie by si rozmyslela, s akým postojom opíše túto situáciu a či vôbec by sa rozhodla ju tam dať.

Nechcem byť nespravodlivá. Vojvoda a ja je dobrá kniha. Je dobre napísaná so zaujímavým romantickým príbehom a dobrými postavami. Výborne sa čítala a neraz som sa aj z chuti zasmiala. Pre mňa osobne však asi 4 strany dokázali úplne zničiť všetko dobré, čo autorka na zvyšných viac ako 300 stranách vytvorila. Treba však povedať, že mnohým toto vadiť nemusí. Podľa úspešnosti tejto knihy to očividne mnohým ani nevadí. Vďaka prečítaniu si recenzií som na to bola pripravená, hoci vo mne horela nádej, že to bude spracované prijateľnejšie. Opak bol však pravdou.

Moje svedomie mi nedovolí dať tomuto príbehu viac ako dve hviezdičky, pretože jednoducho nie som ochotná takéto niečo vo vzťahu tolerovať. Pokiaľ by toto nemala byť pekná romantika a oddychové čítanie a táto udalosť by nebola v podstate prehliadnutá, ale riešená serióznym prístupom, nielen že by som otočila svoje hodnotenie o 180 stupňov, ale pridalo by to knihe hĺbku a hodnotu. Musím povedať, že ma to nesmierne mrzí, lebo Vojvoda a ja mohla byť skutočne dobrá kniha.

VYDAVATEĽSTVO: Pandora
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Duke and I
ROK VYDANIA: 2013