RECENZIA: Končí sa to nami

Recenzia: Končí sa to nami– Bonio.sk

Končí sa to nami je kniha americkej autorky Colleen Hoover. Hlavnou hrdinkou tejto knihy je Lily, ktorej život nebol vždy ružový. Všetko sa však obracia k lepšiemu. Po skončení univerzity sa presťahovala do Bostonu, kde stretáva neurochirurga Ryla, s ktorým to od prvého stretnutia poriadne iskrí. Lily si plní svoj celoživotný pracovný sen a všetko vyzerá nádejne.

Istota sa  vytráca, keď sa z nenazdajky objaví Atlas, ktorý má s Lily spoločnú minulosť. Príbeh nás sprevádza vzťahom Lily a Atlasa v ťažkej minulosti a taktiež výzvami vzťahu s Rylom v prítomnosti.

No on netvrdil, že je do mňa zamilovaný. Jeho „ľúbim ťa“ znamenalo čosi iné.

Predstav si, koľkých ľudí v živote stretla. Prichádzajú ako vlny a tečú spolu s prúdom. Niektoré vlny sú oveľa vyššie a majú väčšiu silu než iné. Niekedy vynesú na hladinu veci zo samého dna a vyhodia ich na pobrežie. Po odlive však ostanú v piesku po vlnách stopy.

Ja som bola tá najväčšia vlna, akú zažil. A tak veľa som so sebou odniesla, že moje odtlačky ostanú v ňom navždy, dokonca aj po odlive.

Túto knihu som začala čítať bez akejkoľvek ambície na ňu spraviť recenziu. Myslela som si, že to bude pekný romantický príbeh, ktorý vo mne po prečítaní zanechá príjemne pocity. Bola som na omyle. Do budúcnosti mám ponaučenie, že anotáciu si treba prečítať pozorne, aby som sa vyhla veľkému emocionálnemu šoku, prípadne naň bola aspoň pripravená. Na druhej strane je však možné, že pokiaľ by som si anotáciu preštudovala, knihu by som sa rozhodla nečítať.

Končí sa to nami sa začínala presne tak, ako som si predstavovala. Pekná romantická zápletka prehĺbená neľahkou minulosť hlavných postáv, ktorá im dodávala charakter. Dokonalá kombinácia pre oddychové čítane, no nie? Ukázalo sa, že rozhodne nie! Čo som ja naivne prehliadla, bola skutočnosť, že hlavnou témou tejto knihy je domáce násilie.

S istotou viem povedať, že by som túto knihu nečítala, ak by som to dopredu vedela. A musím priznať, že by som prišla o veľa. Dejovo bola kniha veľmi dobrá. Striedali sa tu 2 časové línie. Jedna vo forme zápiskov do denníka v minulosti hlavnej hrdinky počas jej života s rodičmi, kde sa musela prizerať domácemu násiliu páchanému na jej mame. Druhá línia je Lilyn život v prítomnosti.  Nie som až taký veľký fanúšik rozsiahlych retrospektívnych scén, no myslím si, že v tomto príbehu to bolo užitočné pre pochopenie zmýšľania hlavnej hrdinky. Na jej činy a reakcie v prítomnosti som sa dokázala pozerať s väčším pochopením predovšetkým vďaka týmto scénam.

Končí sa to nami

Postavy boli zaujímavé a čo v takomto príbehu bolo pre mňa šokujúce, nebola tam žiadna čisto záporná postava. Všetky postavy by som označila za silné. Čo sa mi ešte asi nikdy pri žiadnej knihe nestalo je to, že počas čítania som mala slzy v očiach pre každú z hlavných postáv.

V knihe bolo cítiť, že autorka vie, o čom hovorí. Jej podanie bolo natoľko majstrovské, že ja ako osoba, ktorá sa vždy pozerala na túto problematiku čierno-bielo, som bola schopná vidieť aj priestor medzi tým. Získala som väčšie pochopenie pre takéto situácie a uvedomila som si, že neraz trpia všetci zainteresovaní. Počas čítania vo mne často súperili pocity hnevu a pocity smútku. Autorka ma dokázala prinútiť niekoľkokrát sa zamilovať a aj niekoľkokrát mi zlomila srdce. A práve preto, že po dočítaní som musela svoje názory ventilovať niekoľkým známym, si nedovolím túto knihu ohodnotiť inak ako 5 hviezdičkami.

Jediná časť Končí sa to nami, ktorá ma až tak nenadchla, bola dejová línia s Atlasom. Nebolo to pre mňa až tak zaujímavé a z času na čas mi v prítomnosti až vadil. Musím však povedať, že v príbehu si plnil svoju úlohu a prinášal čitateľom emóciu, bez ktorej by sa celkový dojem mohol zmeniť.

Končí sa to nami by som označila za veľmi silnú knihu. Autorka dokázala tento ťažký príbeh podať nielen úprimne a bolestne, ale spraviť ho krásnym. Čítanie tejto knihy dokázalo zmeniť môj pohľad na niečo, na čo som si myslela, že môj pohľad je nezmeniteľný. Končí sa to nami je presne príklad knihy, ktorá nám ukazuje, prečo by sme v prvom rade mali literatúru čítať. Knihy nám často poskytnú pohľad, ktorý by sme za iných okolností v našom živote nezískali. V konečnom dôsledku čitateľ získava empatiu a pochopenie pre ľudí v najrôznejších situáciách.

Je to kategorizované ako romantická literatúra. Z nejakého dôvodu je romantická literatúra skoro vždy spájaná so ženským publikom. Myslím si však, že čítanie Končí sa to nami je vhodné pre každého, kto by mal záujem prečítať si silný inšpiratívny príbeh o životoch ľudí s ťažkým osudom. Nemalo by záležať na tom, či je čitateľ muž alebo žena. Všetci by sme sa mali chcieť zlepšovať a ak nám v tom takáto kniha čo i len trošku dokáže pomôcť, prečo váhať. Ako sa v príbehu niekoľkokrát uvádza, neexistujú zlí ľudia, všetci sme len ľudia, čo niekedy robia zlé rozhodnutia.

VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ORIGINÁLNY NÁZOV: It Ends With Us
ROK VYDANIA: 2018