RECENZIA: Cudzinka

Recenzia: Cudzinka – Bonio.sk

Kniha cudzinka od Diany Gabaldonovej  sa dá označiť za historický román s fantastickým nádychom. Mohli ste sa stretnúť so seriálom s rovnakým menom, ktorý je na tejto knihe založený, ale ako to už býva, kniha v kvalite rozprávania príbehov vyhráva.

Cudzinka je príbeh mladej zdravotnej sestry Claire, ktorá je po skončení druhej svetovej vojny na druhých medových týždňoch so svojím manželom v Škótsku. Sleduje tajomný rituál a ocitne sa v roku 1743. Znenazdajky je  Angličanka Claire vtiahnutá do času intríg a politického napätia medzi Škótskom a Anglickom. Stala sa cudzinkou, ktorá sa musí zorientovať nielen v čase, ale aj v pocitoch, ktoré cíti k Jamesovi Fraserovi, mladému škótskemu bojovníkovi, ktorý jej ukáže čo jej v manželstve chýbalo.

„Viem, že sú veci, ktoré mi povedať nechceš, Claire. Možno aj také, ktoré mi povedať nemôžeš.“ Ani nevieš, akú máš pravdu, pomyslela som si.  „Nebudem ťa do ničoho nútiť ani z teba mámiť to, do čoho mi nič nie je,“ vážne pokračoval a pozrel si na ruky, teraz zopäté ako pri modlitbe. „A sú aj veci, ktoré ja nemôžem povedať tebe, aspoň zatiaľ nie. Nebudem od teba chcieť nič, čo mi nemôžeš dať. Ale prosím ťa o jedno – keď mi už niečo povieš, nech je to pravda. A sľubujem ti to isté. Momentálne medzi nami nie je nič iné, len úcta. A úcta nevylučuje tajomstvá, aspoň podľa mňa, ale lži určite áno. Súhlasíš?“

Predovšetkým musím povedať, že sa mi táto kniha nesmierne páčila. Upozorňujem však všetkých potenciálnych čitateľov, nachádzajú sa tam niektoré ťažké témy, ktoré pre človeka hľadajúceho oddychové čítanie, môžu predstavovať problém. Považujem za dôležité upozorniť predovšetkým na znásilnenia, bigamiu a naozaj zvláštne reakcie hlavných hrdinov na niektoré situácie. Bigamia je trošku diskutabilná vzhľadom na celé cestovanie v čase. Z tohto jasne plynie, že to nie je vzdelávacia literatúra, po prečítaní ktorej sa stanete lepším človekom. Toto je čítanie pre pôžitok. Táto kniha je celosvetovo populárna a ja priznávam, že vidím napriek určitým problémom jej príťažlivosť.

Predpokladám, že rozhodnutie autorky spraviť hlavnou hrdinkou ženu z prvej polovice 20. storočia, nebolo len pre jej skúsenosti vojnovej sestry. Pre ženu z moderných časov, prispôsobiť sa silno patriarchálnej spoločnosti v 18. storočí by predstavovalo určite väčší problém ako to robilo Claire, ktorá musím povedať na moje časté prekvapenie a pohoršenie to zvládala veľmi dobre. Priznávam sa, boli tam momenty keď som zvažovala hodenie knihy o stenu a rozmýšľala som o skončení čítania niečoho, v čom sa hlavní hrdinovia takto správajú.

Treba si však uvedomiť, že história sa jednoducho zmeniť nedá a zakrývanie očí nikomu nepomôže. Takáto bola realita 18. storočia a bola to koniec koncov moja voľba čítať knihu, čo sa v tomto čase odohráva. Musím však podotknúť, že sme mohli vidieť postupný rozvoj postáv a tento problém sa zo strany hlavného hrdinu začal postupne vytrácať.

Cudzinka - recenzia

Neprehlasujem sa za odborníka na Škótsku históriu, takže neviem povedať, do akej miery je táto kniha historicky presná. Čo považujem za dôležitejšie pri čítaní beletrie, je jej schopnosť vtiahnuť ma do deja a toto sa Diane Gabadonovej rozhodne podarilo. Napätie, ktoré pociťuje čitateľ vďaka mnohým neľahkým situáciám, ako napríklad znásilnenie, mučenie a obvinenie z čarodejníctva  zabezpečuje rýchly spád a zaujímavé čítanie. Samozrejme v tejto knihe nechýba istá dávka krviprelievania.

Ďalšia vec čo na tejto knihe oceňujem, je komplexnosť postáv. Myslím si, že boli dobre premyslené a aj napriek tomu, že počas deja robili veci, ktoré sa mi často nepáčili, bola som im schopná odpustiť. Obaja hlavní hrdinovia mi boli sympatickí, čo nie je u mňa veľmi časté.

Claire považujem za silnú hrdinku, ktorá ťažkú situáciu, v ktorej sa ocitla, zvláda veľmi dobre. Je inteligentná a plne využíva svoje nemalé skúsenosti nadobudnuté ako zdravotná sestra. Je vytrvalá a nebojí sa čeliť aj takmer nemožným výzvam.

Jamie je pre Claire veľkou oporou v tejto neľahkej situácii. Je veľmi silný, čestný a dá sa na neho 100% spoľahnúť. Navonok pôsobí veľmi tvrdo, prešiel si množstvom fyzickej bolesti, ale vo vnútri je to dobrý a citlivý človek, ktorý má vynikajúce správanie a veľmi pekné vyjadrovanie.

Spolu hlavní hrdinovia tvoria silný pár, ktorý má od začiatku ich vzťahu vzájomnú dôveru jeden druhého. Veľmi oceňujem priateľstvo, ktoré autorka medzi nimi vytvorila ešte pred tým, ako ich okolnosti donútili posunúť ich vzťah ďalej. Ich rozhovory boli pre mňa určite najpríjemnejšie na čítanie vďaka ich intimite, s ktorou sa až tak často nestretávam. Mala som možnosť vidieť ich zraniteľnosť a prehlbovanie ich vzťahu s postupom deja.

V romantickej literatúre sa často stane, že autor venuje všetku svoju pozornosť hlavným hrdinom a vedľajšie postavy sú ukrátené a stávajú sa jednodimenzionálne. Toto však nebol tento prípad. Vedľajšie postavy boli dobre napísané.

Kvalita písania je na vysokej úrovni, autorka to má dobre premyslené a aj napriek pomernej objemnosti tejto knihy sa dej neťahá a dobre sa číta. Skutočnosť, že je to séria 8 kníh s plánovaným ďalším pokračovaním, by nikoho nemala vydesiť. Ak pre vás takýto dlhodobý záväzok nie je vítaný, dá sa prestať čítať aj po prvej knihe, pretože sa končí pomerne ucelene.

Na záver by som povedala, že napriek tomu, že dielo nie je dokonalé a nachádzajú sa tu nedostatky, u mňa vyvolalo celkovo dobrý pocit po prečítaní. Myslím si, že práve to je cieľom autora romantickej literatúry.

Určite by som túto knihu odporúčala každému fanúšikovi historických románov a rozhodne priaznivcom už spomínaného seriálu, ktorí by mali záujem dostať sa do deja hlbšie.

VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr
ORIGINÁLNY NÁZOV: Outlander