RECENZIA: Nočný cirkus

Nočný cirkus – Bonio.sk

Nočný cirkus je dielo z pera Americkej autorky Erin Morgensternovej, ktorá vytvorila podmanivý svet plný mágie, ilúzií a lásky. Toto pomerne surrealistické dielo nás vtiahne do hry, ktorej pravidlá nie sú jasné ani čitateľovi ani samotným hlavným hrdinom.

Dej sa odohráva na prelome 19. a 20. storočia. Nočný cirkus prichádza bez ohlásenia a otvorený je len v noci. Tento záhadný cirkus je však len hracia plocha pre našich hlavných hrdinov, ktorí boli od detstva pripravovaní na súťaž plnú nečakaných zvratov. Celia a Marco odhaľujú viac a viac o záhadnej hre, do ktorej boli zatiahnutí ich magickými učiteľmi, ktorých osudy figúrok v ich hrách vôbec nezaujímajú. Zisťujú, že s hrou sú späté životy nielen ich samotných ale aj všetkých ostatných, čo sú súčasťou nočného cirkusu.

Cirkus přijede bez varování.

Nepředcházejí mu žádná oznámení, na sloupy ani na reklamní plochy uprostřed města nikdo nevyvěsí plakáty, v místních novinách o něm není zmínky, o inzerci nemluvě. Jednoduše se objeví tam, kde včera ještě nebyl.

Do výše se tyčí černobíle pruhované stany, nikde ani vidu po zlaté či karmínové. Vyjma okolních stromů a travnaté plochy není na dohled jiná barva. Černé a bílé pruhy proti šedé obloze: nespočetné stany nejrůznějších tvarů a velikostí, které v bezbarvém světě uzavírá zdobný kovaný plot. Dokonce i to málo ze země mezi stany, co se dá zahlédnout zvnějšku, je buď černé, nebo bílé, natřené, nebo poprášené, nebo upravené pomocí nějakého jiného cirkusového triku.

Jenže otevřeno nemají. Zatím ještě ne.

Na úvod musím povedať, že nočný cirkus je nádherne napísaná próza, ktorá v čitateľovi zanechá príjemný pocit z čarovného sveta vytvoreného touto autorkou. Hoci táto kniha je všeobecne hodnotená veľmi pozitívne, som si istá, že štýl akým je napísaná, nie je pre každého. Mne osobne sa páčil podmaňujúci štýl autorky a myslím si, že sa k dejovej línii knihy rozhodne hodil. Vytvoril magickú atmosféru, ktorá nás sprevádza dejom od prvého do posledného slova.

Skutočnosť, ktorá niekomu môže vadiť a iným naopak práve vyhovovať je, že čitateľ možno nie je až tak schopný sa vžiť do konkrétnej postavy, ako stať sa súčasťou deja ako celku. Toto je spôsobené zmenou časovej línie ako aj postavy, z pohľadu ktorej príbeh čítame.

Priznávam sa, toto nie je úplne moja šálka kávy. Radšej poznávam myšlienky menej postáv do väčšej hĺbky ako viac postáv plytšie. Opäť však musím podotknúť, že do tohto konkrétneho príbehu sa to hodilo a umožňovalo mi to cítiť viacero emócií vytváraných rôznymi rozprávačmi.

Pohľad niektorých postáv dodával príbehu temnotu, zatiaľ čo iné záhadu. Ďalšie robili príbeh magickejším. Je možné, že by sme o túto plasticitu prišli, pokiaľ by sa autorka sústredila na jednu, prípadne dve postavy. Čaro nočného cirkusu si takto vieme užiť rôznymi očami. Dôležité je si uvedomiť, že hlavnou „postavou“ tejto knihy je, ako z názvu vyplýva, nočný cirkus a autorka venuje svoju energiu jeho čo najlepšiemu vykresleniu.

Nočný cirkus - recenzia

Čo sa týka samotného deja, môj osobný názor je, že kniha nie úplne dosiahla svoj potenciál. Myslím si, že autorka mala skutočne jedinečný nápad a výnimočné schopnosti v práci so slovom. Vetná skladba je naozaj očarujúca, ale dejová línia trošku zaostáva. Spočiatku som mala problém vžiť sa do hlavných postáv, čo bolo spôsobené už spomínaným menením pohľadu rozprávača a časovej línie. Dej mal pomalšie tempo a autorka sa mohla viac venovať vývoju postáv. Vo väčšine kníh prostredie dotvára dej, tu to však bolo skôr naopak a dej dotváral prostredie.

Nebola som úplne nadšená tým, ako autorka zvládla romantickú časť tejto knihy. Hoci láska hlavných hrdinov bola stredobodom príbehu, mám pocit, že ich interakciám nebol venovaný dostatočný čas. Ešte trochu menej a hĺbka citu medzi Marcom a Celiou by stratila uveriteľnosť. Samozrejme každý čitateľ hľadá niečo iné, no ja by som rozhodne nepohrdla viacerými interakciami hlavných hrdinov, ako nám autorka poskytla.

Asi moja najobľúbenejšia časť celej knihy bol samotný nočný cirkus. Bolo to skutočne magické miesto, na ktoré by som sa mimoriadne rada išla pozrieť. Autorka naozaj pracovala na tom, aby čitateľ mal príležitosť si dokonale a do detailu predstaviť tento čarovný cirkus a dokázal sa čo najlepšie vžiť do atmosféry, ktorú vytvorila.

Tento príbeh vo mne ako čitateľovi rozhodne zanechal magický pocit. Bola som vtiahnutá do deja, ktorý možno po obsahovej stránke nie vždy splnil moje očakávania, avšak bol štylisticky majstrovsky napísaný.  Po prvom prečítaní tohto príbehu som bola z neho natoľko unesená, že dejové nedostatky som úprimne vôbec nevnímala. Verím, že väčšina čitateľov knihy nečíta opakovane, ako som to v tomto prípade spravila ja a taktiež sa nechá očariť dramatickým svetom Erin Morgensternovej.

Pred čítaním si treba uvedomiť, že táto kniha nie je primárne zameraná na postavy ale na prostredie, v ktorom sa tieto postavy nachádzajú. Tempo deja je pomerne pomalé rovnako ako dejový vývoj hlavných postáv, no na druhej strane som sa veľakrát nestretla s tak precízne prepracovaným a očarujúcim prostredím vytvoreným autorkou. A tak vám odporúčam navštíviť cirkus, kde sa vytrácajú hranice medzi snom a skutočnosťou.

VYDAVATEĽSTVO: Argo
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Night Circus
ROK VYDANIA: 2020