RECENZIA: Pýcha a predsudok

Recenzia: Pýcha a predsudok– Bonio.sk

Pýcha a predsudok je román anglickej autorky Jane Austenovej vydaný v roku 1813. Táto kniha je jednou z najpopulárnejších románov anglickej literatúry a stala sa inšpiráciou pre nespočetné množstvo spracovaní.

Hlavnou hrdinkou je Elizabeth Bennetová, druhá z piatich sestier v rodine Bennetovcov. Austenová nám ukazuje realistický obraz fungovania spoločnosti v regentskom období s nemalou dávkou humoru. Môžeme sledovať Elizabeth a pána Darcyho na ceste k láske, na ktorej si obaja uvedomia, že ich pýcha a predsudky im niekedy skrývajú to, čo je skutočné i dôležité.

Je všeobecne uznávanou pravdou, že slobodný mladý muž s veľkým majetkom nevyhnutne potrebuje ženu.
Hoci je len málo známe, aké sú pocity a úmysly mladého muža, keď sa niekam prisťahuje, táto pravda je tak silno zakorenená v mysliach okolitých rodín, že ho hneď považujú za majetok, na ktorý má oprávnený nárok tá či iná z ich dcér.

Niekomu sa môže zdať zbytočné písať recenziu na knihu, akou je Pýcha a predsudok. Takmer každý o nej počul a pravdepodobne väčšina z nás má aspoň matnú predstavu, čo sa v tejto knihe odohráva. Niekedy mám však pri mnohých veľkých knižných klasikách pocit, že po množstve spracovaní a umeleckých interpretácií sa čaro tej pôvodnej verzie začne strácať. Občas sa mi stane, keď rozmýšľam o čítaní klasík napísaných niekoľko desiatok či storočí dozadu, že sa nechám ovplyvniť predsudkami. Čo ak tá kniha už obsahovo nie je aktuálna ? Čo ak to, že bola veľmi populárna v 19. storočí neznamená, že osoba žijúca v 21. tam nájde niečo, s čím sa bude vedieť stotožniť ? Aj medzi knihami sú diela, ktoré časom strácajú silu osloviť čitateľa.

Jane Austenovú mám nesmierne rada. Čítala som všetky diela, čo za jej života vyšli. Ľahkosť, s ktorou sa tieto knihy čítajú, je úžasná. Pýcha a predsudok sa vyznačuje predovšetkým nadhľadom a humorom, s akým ju autorka písala. Hneď z prvej vety mi bolo jasné, že vnímala absurditu určitých spoločenských tradícií svojej doby. Vnímala ich a dokázala si ich nenásilným spôsobom vtipne pranierovať. Môžeme to vidieť v pestrej zmesi postáv a charakterov, ktoré boli zdrojom zábavy nielen pre Elizabeth ale aj pre mňa ako čitateľa.

Čo ma na tejto knihe nesmierne baví, je malebný jazyk, v ktorom je napísaná. Čítala som ju v slovenčine aj v angličtine niekoľkokrát a musím povedať, že vždy ešte nejaký čas rozmýšľam v rozvitých vetách s poprehadzovaným slovosledom. Po prvom prečítaní tejto knihy, keď som mala 14 rokov, som dokonca písala listy v štýle vyššej strednej vrstvy anglického vidieka z prelomu 18. ak 19 storočia svojím kamarátkam. Dnes sa už tak ľudia nerozprávajú a pokiaľ si chcete obohatiť slovnú zásobu a inšpirovať sa nezvyčajnou vetnou stavbou, Pýcha a predsudok je rozhodne na to stvorená.

RECENZIA: Pýcha a predsudok

Ja osobne mám s Austinovou už celé roky jeden problém. Táto autorka má tendenciu v momentoch, keď najviac túžim počuť, čo postavy hovoria, zvykne to všetko zhrnúť do jednej opisnej vetičky a ísť ďalej. Nie. Jednoducho nie. Toto mi nemôže urobiť. So zatajeným dychom čakám, čo z pána Darcyho konečne vypadne a ona mi toto potešenie nedopraje. Musím priznať, bol to pre mňa veľký zdroj frustrácie. Zvaľujem to na štýl písania tej doby a nie na krutú povahu autorky, ktorá si pri predstave  nespokojných čitateľov, dychtiacich po každom jednom slove, potmehúdsky mädlila ruky.

Elizabeth Bennetová je jedna z najobľúbenejších literárnych postáv. Rozhodne rozumiem jej popularite. Je rozumná, rozvážna, zábavná a sympatická. V tomto diele vidíme, ako postupne dozrieva a uvedomuje si, že jej prvotné závery sú neraz unáhlené a občas sa treba na veci pozrieť hlbšie, aby sme ich dokázali skutočne pochopiť. Jedna z nevýhod veku tohto diela je to, že o pánovi Darcym veľa nevieme. Je to pochopiteľné, keďže to, aby sa na začiatku 19 storočia snúbenci naozaj poznali pred svadbou, či dokonca po nej rozhodne nebolo nevyhnutné. Z limitovaného počtu rozhovorov a stretnutí však vieme, že pán Darcy taktiež osobnostne počas deja rastie. Môžeme vidieť, že chyby začne vnímať na miestach, kde ich predtým nehľadal a taktiež zistil, že unáhlené závery sú často nesprávne. Z Elizabeth a Darcyho sa vzájomným vplyvom stávajú lepší ľudia.

Pýcha a predsudok ustála skúšku času naozaj obdivuhodne. Je podľa mňa jednou z najlepšie prežívajúcich klasík. Za toto do určitej miery vďačí svojmu žánru, keďže podstata romantickej literatúry ostala rovnaká. Ale predovšetkým majstrovstvu autorky, ktorá bola schopná písať tak brilantne, že aj po viac ako 200 rokoch jej knihy čítam s motýľmi v žalúdku.

Mnoho klasík sa stalo súčasťou všeobecného vzdelania a ľudia ich nečítajú úplne ako pôžitkovú literatúru. Keď sa o tom učí v škole a je to súčasťou povinného čítania, nemôže to byť predsa zábava… Toto rozhodne pre Pýchu a predsudok neplatí. Dokázala mi učarovať nielen nádherným vyjadrovaním a malebnými vetami ale aj nadčasovým príbehom lásky. Verím, že kombinácia jedinečných postáv, dobrého príbehu a veľmi príjemného a ľahkého prejavu autorky bude populárna aj o ďalších 200 rokov.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ORIGINÁLNY NÁZOV: Pride and Prejudice
ROK VYDANIA: 2019