RECENZIA: Pád Gondolinu

RECENZIA: Pád Gondolinu - Bonio.sk

Pád Gondolinu môžeme považovať za ďalší očarujúci kúsok z Tolkienovej „tvorivej dielne“. Za vydanie tohto diela však môžeme byť vďační jeho synovi Christopherovi, ktorý sa zhostil neľahkej úlohy, a to takej, že dokončil alebo upravil ďalšie slávne diela svojho otca.

V tomto diele nám autor odhalí kus z histórie jeho fantasy univerza. Hlavným hrdinom tohto príbehu je smrteľný človek Tuor. Tuor je syn slávneho Huora, ktorý bojoval so svojím bratom Húrinom a Noldormi z Valinoru, proti nepriateľovi Morgothovi v bitke nespočítateľných sĺz. Tuor sa po krajine pohybuje ako štvanec a svoj čas trávil pri pobreží mora. Tam si ho však Pán Morí Ulmo vybral, aby pre neho splnil veľmi ťažkú úlohu, a to nájsť bájne mesto Gondolin a varovať jeho kráľa Turgona pred blížiacim sa tieňom zo severu.

A Touru slyšel a oněmel. Stál tam po kolena v trávě a neslyšel už bzučení hmyzu ani šumění vody u brehů a do chřípí mu nevnikala vůně květin; slyšel zvuk vln a kvílení mořských ptáků a jeho duše se vrhala vstříc skalnatým pobřežím a římsám páchnoucím rybinou, vstříc šplouchnutí potápějícího se kormorána a místům, kde moře hloubí černé skály a hlasite ječí.

Pak Ulmo vstal, promluvil k němu a on málem zemřel strachem, protože hloubka Ulmova hlasu je nejhlubší hlubinou, stejně jako jeho oči jsou nejhlubší ze všeho, co jest.

Po prečítaní Silmarillionu som dostal veľkú nálož mien, príbehov a udalostí.  Je teda samozrejmé, že som chcel o tomto svete vedieť ešte viac. Ako som spomínal vyššie, našťastie máme k dispozícií ešte množstvo príbehov z Tolkienovej tvorby. Ja som si vybral práve tento. Očaril ma názov knihy a jej pekná ilustrácia, ktorá vo mne od prvého momentu evokovala dobývanie Minas Tirithu z Pána prsteňov. Či ste už čítali knihu alebo ste videli filmové spracovanie, určite ste aj vy prvý krát cítili tú napínavú a vzrušujúcu atmosféru. Od Pádu Gondolinu som očakával presne to isté.

Tento príbeh mi bol z časti predstavený v Silmarillione. Okrem dobývania mesta som však presne nevedel, čo ďalej očakávať a ako sa celý tento príbeh skončí. O hlavnom hrdinovi som predtým vedel málo, ale jeho opis je v tejto knihe kvalitne spracovaný. Ruka v ruke ide spolu detailný popis vzhľadu postavy, ako aj jeho vnútra.  Vďaka štýlu autora sa čitateľ s hlavným hrdinom rýchlo spojí a bude ľahko rozumieť jeho rozhodnutiam. Nechýbajú ani vedľajšie postavy, pri ktorých nám autor tiež umožnil nazrieť do ich sŕdc, a tak nás bližšie zoznámiť s ich pohnútkami.

Pád Gondolinu - recenzia

Nemôžeme zabudnúť na magické bytosti, ktoré sú to v tomto svete samozrejmosťou. Ak čakáte na výskyt drakov a balrogov, ste na správnom mieste. Čo celkom prekvapilo, bol aj výskyt niektorých významných postáv z iných príbehov.  Okrem opisu postáv a magických bytostí dostávame aj pestrý opis okolia, v ktorom sa dej odohráva.

Ale aby som neopisoval iba postavy a okolie, tak vám poviem niečo viac o tom, ako je príbeh písaný. Príbeh začína prológom, ale hlavná časť príbehu je tu napísaná až tri krát. Ide o to, že príbeh bol často krát menený. Z toho dôvodu Christopher písal do knihy aj poznámky čo a ako sa menilo. Príbeh týchto častí je vo svojej podstate rovnaký, no z každej časti sa čitateľ dozvie niečo nové. Ja osobne som sa s niečím takým ešte nestretol, no považujem to za zaujímavú skúsenosť.

Táto kniha bola pre mňa úplne novým zážitkom. Keďže mám rád svet Pána prsteňov a doslova ma fascinuje jeho mytológia, bol som z tejto knihy milo prekvapený. Rozumiem, že niektorých čitateľov môže odrádzať čítanie toho istého príbehu tri krát. Môžem vás však upokojiť tým, že dej to pekne vyváži, pretože je zaujímavý a poriadne napínavý. Súboj drakov, balrogov a škratov proti elfom je niečo, čo by som si kľudne pozrel aj na filmovom plátne.

VYDAVATEĽSTVO: Argo
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Fall of Gondolin
ROK VYDANIA: