RECENZIA: Silmarillion

Recenzia: Silmarillion - Bonio.sk

Už ste zrejme čítali alebo videli  príbehy zo sveta Pána prsteňovHobita, ktoré sú plné dobrodružných ciest, priateľstiev, ale aj prekážok. Vo fiktívnom svete J. R. R. Tolkiena sa stretávame s rôznymi stvoreniami ako hobiti, elfovia, škrati alebo trpaslíci. Príbeh Hobita a Pána prsteňov opisuje udalosti, ktoré sa odohrávajú na konci Tretieho veku. Ako vieme, tieto udalosti sa nesú v duchu vojny medzi temným pánom Sauronom a slobodnými národmi Stredozeme.

Avšak tieto diela opisujú iba malý rozsah histórie, ktorú Tolkienov svet ponúka. V knihe Silmarillion sa dostávame až na úplný začiatok vzniku sveta menom Ardy, cez prvé dni až po Vojnu o prsteň.

Na počiatku Eru Jeden, ktorý sa v elfčine volá Ilúvatar, stvoril zo svojej myšlienky Ainur a oni pred ním hrali veľkú Hudbu. A Hudbou začal sa Svet, pretože Ilúvatar ju Ainur zviditeľnil a oni ju uzreli ako svetlo v tme. Mnohých Ainur obraz Sveta očaril krásou a dejmi, ktoré sa pred ich očami začali rozvíjať. Tak Ilúvatar dal obrazu Bytie, ktoré umiestnil uprostred Prázdnoty, zoslal naň Tajomný oheň, aby blčal v srdci sveta, ktorý nazval Eä.

Nato tí z Ainur, ktorí zatúžili, povstali a vstúpili do Sveta, a počal sa Čas. Ich úlohou sa stalo naplniť Svet a svojou prácou uskutočniť obraz,  ktorý uzreli. Ainur sa dlho usilovali vo všetkých častiach Eä, ktorá je rozľahlejšia než myšlienky elfov a ľudí, až kým v stanovenom čase nevzniklo Pozemské kráľovstvo Arda. Vtedy sa zaodeli do pozemského šatu, zostúpili na Zem a obývali ju.

Silmarillion - recenzia

Silmarillion je lákavým dielom pre všetkých, koho zaujíma niečo viac zo sveta Tolkiena. Autor rozdelil knihu na päť častí. Prvá časť nesie názov Ainulindalë,  ktorá nám ukazuje stvoriteľa sveta Eru. Opisuje stvorenie Ainur, ktorým Eru predkladal hudobné témy a ich hudbu zhmotnil.

Druhá časť má názov Valaquenta. Táto časť nerozpráva príbeh, ale opisuje Valarov, pánov Ardy. Zaoberá sa najmä ich opisom a charakteristikou. Avšak okrem Valarov sa tu nachádzajú aj Maiarovia. Maiari patria medzi nižších z Ainur, kdežto Valari patria medzi vyšších. Maiari boli pomocníci Valarov pri budovaní sveta. Táto časť ako posledných predstavuje nepriateľov Ardy.

Tretia časť nesie názov Quenta Silmarillion. Táto časť je najobsiahlejšia a tvorí hlavný obsah knihy. Je rozdelená do dvadsaťštyri podkapitol respektíve príbehov. Akallabêth opisuje príbeh ostrova Númeron a jeho ľudu, ktorý sa nachádza medzi Stredozemou a Valinorom.O prsteňoch moci a Treťom veku je piata a posledná časť, ktorá stručne opisuje udalosti počas Tretieho veku a príbeh z Pána prsteňov.

Okrem týchto častí kniha obsahuje menný register, rodokmene a slovník slovotvorných základov. Aby som to nejako usporiadal, napísal by som, že autor nám ponúka zaujímavý fiktívny svet, s dobre premyslenými postavami a príbehom. Okrem hlavných postáv dostávajú šancu vyniknúť aj vedľajšie postavy, ale aj niektoré doposiaľ neznáme postavy. Autor, samozrejme, nezabudol ani na starých známych, a aj im dal priestor v tejto knihe. Práve tu sa o niektorých postavách dozviete niečo, čo ste netušili, alebo vás to prekvapí.

Treba ale myslieť na to, že dielo tohto autora nepatrí práve medzi najľahšie čítanie. Verím, že pre fanúšikov Tolkiena to nebude žiadny problém a plne sa ponoria do príbehov, ktoré J. R. R. Tolkien ponúka. Na druhú stranu, pre nefanúšikov Pána Prsteňov a fantasy literatúry môže byť Silmarillion pomerne nudný a komplikovaný.

Po prečítaní tejto knihy budete mať pocit, ako by ste prečítali učebnicu dejepisu. Nebojte sa, nie je to také strašné, ako sa zdá. Chcem tým len pochváliť autorovu predstavivosť a kreativitu, ktorá sa len tak nevidí. Túto knihu odporúčam každému, kto je fanúšikom Pána prsteňov a Hobita, pretože ak ste si mysleli, že po prečítaní týchto klasík poznáte Tolkienov svet, tak táto kniha vás vyvedie z omylu a  obohatí vás o ďalšiu kopu dobrodružných príbehov.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Silmarillion
ROK VYDANIA: 2013