RECENZIA: Zelená karta

Recenzia: Zelená karta - Bonio.sk

Príbeh v knihe Zelená karta sa skutočne stal. Opisuje osud ženy, ktorá bola postavená pred neľahké životné rozhodnutia,  v ktorých sa bili rozum a cit. Po nežnej revolúcii sa mnoho Slovákov rozhodlo skúsiť šťastie v podnikaní. Výnimkou nebol ani mladý manželský pár Renáta a Adam.

Podnikanie na Slovensku sa iba rozbiehalo, a tak skúšali podnikať v čom prišlo. Boli klasickí mladí ľudia, bez vlastného bývania a životnej istoty. Po čase k nim pribudli dve deti – starší syn Jakub a dcéra Barborka. Adam videl záchranu lepšej budúcnosti v Amerike. Bola to vysnívaná krajina mnohých ľudí, ktorí si mysleli, že je to iný svet. Rozhodol sa tam odísť.

Chcel si tam nájsť prácu, zabezpečiť rodinu, ktorá by neskôr prišla za ním. Jeho plán po príchode do Ameriky začal naberať úplne iný smer. Renáta, ktorá zostala na Slovensku sama s dvoma deťmi, sa musí starať nielen o ne, ale aj o krachujúci obchod s oblečením, ktorý vlastnia. Adam sa začína ozývať čoraz menej, peniaze neposiela žiadne. Renáta nevie, z čoho žiť, nieto ešte ako zachrániť krachujúci obchod.

Od Adama príde nečakane nápad. Vlastne, ani nie nápad, ale hotová vec, pred ktorý Renátu postaví. Chce sa rozviesť. Nie však preto, lebo ich chce opustiť. Práve naopak, chce im v Amerike zabezpečiť lepšiu budúcnosť. Poviete si, rozvodom? Tak, ako tomu plánu nerozumiete vy, predstavte si, ako vykoľajená musela byť Renáta. Myslela si, že je v zlom sne. Adamov plán bol brilantný. Teda, aspoň on si to myslel, evidentne jediný na svete.

Odísť do Ameriky, neposielať rodine žiadne peniaze, nezaujímať sa, z čoho budú žiť, a či budú mať na zaplatenie podnájmu alebo skončia na ulici, síce pracovať, ale všetky zarobené peniaze minúť na svoje štúdium, rozviesť sa so svojou manželkou a matkou svojich detí, avšak vo vzťahu pokračovať akoby sa nič nestalo a nájsť si v Amerike novú manželku, ktorá si ho vezme za finančnú odmenu.

Nápad hodný ocenenia. A kvôli čomu? Kvôli zelenej karte! Nerozumiete? Adam chcel manželstvom s americkou občianskou získať zelenú kartu, vybudovať lepšiu budúcnosť pre svoju skutočnú rodinu a priviesť ich za sebou do zasľúbenej zeme. A čo vy? Čo by ste robili na Renátinom mieste? Ako asi skončil príbeh jednej obyčajnej slovenskej rodiny?

Adam prišiel s fľašou vína a dvoma pohármi. Neopýtal sa, či si dám. Bez slova nalial. Alkohol niekedy pôsobí ako analgetikum na bolesť. A ja som sa bála, že ho priniesol práve s týmto úmyslom. Sadol si oproti mne, ako keď ťa nadriadený pozve k sebe na koberec. Očakávanie z toho, čo povie, sa nám hojdalo nad hlavami. Vládlo takmer dramatické ticho. Nemala som potrebu narušiť ho. Pomaly sa rozhovoril. Slová ku mne prichádzali, ale hlava ich nestíhala spracovávať. Nechápala som. O čom to Adam hovorí a komu? Pohľadom roztržito skákal od dverí k oknu a potom na mňa. Jeho rozprávanie mi nedávalo žiadny zmysel. Otočila som druhý pohár, ktorý sa u mňa normálne volá ,,vypnuté vnímanie,“ lenže tento krát nešlo vypnúť úplne. Do uší sa mi drzo dralo ,,vydala by sa za mňa…výhodná ponuka pre obe strany…také kúpené manželstvo, raj na zemi…papier, ktorý nič neznamená.

Knihu som sa rozhodla kúpiť, pretože z videnia poznám rodinu, ktorej sa tento príbeh stal. Hnala ma zvedavosť na ich minulosť, ktorú som nepoznala. Kniha sa čítala neskutočne ľahko. Autorka má veľký dar písania. Ani jedna pasáž v knihe nebola nudná alebo nezáživná. Príbeh bol písaný jasne, stručne, bez príkras a zbytočných vedľajších zápletok.

RECENZIA: Zelená karta

Strany som dychtivo hltala. Nad samotným príbehom sa zamýšľate a hovoríte si, že to snáď ani nie je pravda, že to, čo sa stalo hlavnej hrdinke, sa môže stať maximálne vo filme. Čím dlhšie čítate, tým viac si musíte pripomínať, že je to skutočný príbeh.

Počas čítania jej niekedy máte chuť vynadať, že to, čo robí, je predsa proti zdravému rozumu. Potom si ale spomeniete na vlastné životné situácie, kedy vyhral cit, aj keď zdravý rozum bol rázne proti. Srdce je niekedy veľmi zlý radca, to vieme všetci. Neriadime sa tým ale vôbec.

Hlavnú hrdinku si hneď obľúbite a fandíte jej od začiatku až po poslednú stranu. Je to obyčajná žena, s ktorou len osud hrá veľmi čudnú hru. Verím, že napísanie knihy bolo pre autorku niečo ako terapia. Asi sa potrebovala vypísať zo svojich zážitkov, tráum a pocitov. Potrebovala dať von niečo, čo ju dlhé roky ťažilo. Aktuálne sama autorka prisľúbila pokračovanie, na ktoré sa úprimne teším.

Keďže ide o slovenskú autorku, román a ešte k tomu o skutočný príbeh, poviete si, že to bude jedna z tých klasických kníh o láske, ktorých je na trhu nespočetné množstvo. V podstate áno, je o vzťahu a láske, ale takúto knihu v kníhkupectvách bežne nenájdete. Ani vo sne by mi nenapadlo, že  sa dá takýto príbeh vymyslieť, nieto ešte skutočne prežiť. Kniha Zelená karta vás presvedčí, že heslo: ,, To nevymyslíš, to je život,“ vzniklo skutočne opodstatnene. Prečítanie knihy určite neoľutujete.

VYDAVATEĽSTVO: Cube visuals
ORIGINÁLNY NÁZOV: Zelená karta
ROK VYDANIA: 2019