RECENZIA: Bude to bolieť

Recenzia: Bude to bolieť– Bonio.sk

Bude to bolieť je náhľad do života autora Adama Kaya počas prvých rokov jeho lekárskej kariéry. Kniha je písaná vo forme krátkych zápiskov z denníka, ktorý si Adam v tomto období písal. Je plná jeho zážitkov a zábavných postrehov neraz s istou dávkou čierneho humoru. Taktiež poukazuje na mnohé nepríjemné pravdy a ťažkosti, ktorým mladí lekári v Británii musia čeliť.

Adam Kay dokázal humor zakomponovať do opisov situácií, v ktorých ide o život a smrť. Situácií, kde rozhodnutie lekára, ktorý odpracuje 97 hodín týždenne a ledva stojí na nohách, môžu pacientovi zmeniť celý život. Približuje nám prácu, kde záchranu stoviek  životov každý berie ako samozrejmú súčasť jeho práce, no jedna neúmyselná chyba môže znamenať koniec jeho profesionálnej kariéry.

Utorok 5. júla 2005

Skúšam zistiť a zapísať konzumáciu alkoholu jednej sedemdesiatročnej dámy. Už som jej povedal, že víno je pre ňu ako jed.

Ja: „Koľko asi vína vypijete za deň?“

Pacientka: „Ak mám dobrý deň, tak aj tri fľaše.“

Ja: „Dobre… a keď máte zlý deň?“

Pacientka: „Keď mám zlý deň, sotva zvládnem jednu.“

Štvrtok 25. júna 2009

Okolo jedenástej večer letím dolu na príjem prezrieť pacientku. Odfukujem a zbežne pozriem twitter. Je tam bombastická správa, ale zatiaľ sa o nej zmienil len bulvárny server TMZ. „Bože,“ dám do pľacu, „zomrel Michael Jackson!“ Jedna zo sestier hneď reaguje: „Ktorá je to izba?“

Táto kniha je do veľkej miery mimo môjho knižného repertoáru, ktorý sa skladá prevažne z fikcie. Po jej prečítaní som si však uvedomila, že by bolo namieste tento nedostatok napraviť. Nielen, že som si ju nesmierne užila, ale naučila som sa niečo nové a rozšírila som si svoje obzory. Je veľmi osožné, keď človek spojí príjemné s užitočným, čo sa mi v Bude to bolieť rozhodne podarilo.

Na začiatok musím povedať, že táto kniha nebola taká, ako som očakávala. Predstavovala som si zbierku krátkych humorných príbehov napísaných vyčerpaným doktorom, v ktorých v konečnom dôsledku všetko dobre dopadne a ja si budem v duchu vravieť, aké zaujímavé a zadosťučinenie prinášajúce povolanie to v skutočnosti je. Aby ste ma nepochopili nesprávne, áno, veľká časť knihy bola presne o tom. Avšak naozaj som nečakala taký tvrdo realistický obraz každodenného života mladého lekára. Autor mi ponúkol úplne iný uhol pohľadu ako ten, ktorý som schopná získať v role pacienta.

Bude to bolieť - Adam Kay

Autor často poukazoval na mnohé nedostatky britského zdravotníctva a na nešťastné pravdy, s ktorými sa lekár vo svojom zamestnaní stretáva. Jednoznačne to nepovažujem za pozitívnu reklamu pre všetkých nádejných medikov. Práve preto by som to možno odporučila ako čítanie pre každého rozhodujúceho sa maturanta, ktorý v 18 rokoch v skutočnosti asi ani netuší, do čoho sa chce pustiť.

Nedá sa povedať, že by sa medzi historkami nenašli aj trošku nudnejšie príbehy, avšak vtip Adama Kaya mnohokrát vynahrádzal akékoľvek nedostatky dejového obsahu udalosti, ktorú opisoval. Bol to perfektný mix absurdne zábavných príbehov, pri ktorých som sa len chytala za hlavu a nahlas smiala a serióznych, často smutných realít, s ktorými sa lekár stretáva. Moje emócie sa striedali ako pri sledovaní jázd posledného paralelného slalomu Peti Vlhovej.

Asi najväčšie negatívum môjho čitateľského zážitku bolo čítanie tejto knihy v slovenskom jazyku. Kniha bola aj v slovenčine veľmi dobrá, no myslím si, že v originálnom jazyku by som jej mohla dať o hviezdičku viac. Mnoho anglických fráz, slovných zvratov a prirovnaní sa jednoducho preložiť nedá, pripadne v slovenskom jazyku nemajú taký jednoznačne silný význam. Čiže pokiaľ máte možnosť prečítať si to v angličtine, vrelo odporúčam. Taktiež som mala neraz problém porozumieť niektorým prirovnaniam, keďže autor často čerpal z britskej kultúry, na ktorú, priznám sa, nie som úplný odborník.

Pokiaľ sa obávate lekárskeho žargónu v tejto knihe, všetci nemôžeme byť predsa zdravotníci, nie je sa čoho báť. Odborné výrazy a nejasnosti sú výborne vysvetlené v poznámkach pod textom, ktoré neraz obsahujú aj zaujímavé či zábavne informácie navyše.

Bude to bolieť bolo plné príbehov humorných, smutných a hlavne príbehov plných najrozmanitejších telesných tekutín, aké si viete predstaviť. Podanie Adama Kaya bolo veľmi sympatické a vďaka tomu som sa bola schopná vžiť do jeho zážitkov a mnohokrát  si uvedomiť, že lekár je tiež len človek.

Pri čítaní literatúry faktu je cieľom čitateľa naučiť sa niečo nové. Bude to bolieť predovšetkým dokázala zmeniť môj postoj k niektorým veciam  a donútila ma zamyslieť sa nad faktormi ovplyvňujúcimi situácie, v ktorých som sa už ocitla, prípadne sa do nich v budúcnosti dostanem. Získala som väčšiu pokoru k lekárskemu povolaniu a snáď budem mať väčšie pochopenie, keď nabudúce budem tri hodiny sedieť v čakárni. Môj názor je, že skoro všetci máme vyššie nároky na lekárov, než na seba. Dúfam, že po prečítaní tejto knihy, ak sa už moje očakávania na nich neznížia, tak si aspoň uvedomím, že aj lekári sú v prvom rade ľudia.

VYDAVATEĽSTVO: AKTUEL
ORIGINÁLNY NÁZOV: This is going to hurt
ROK VYDANIA: 2020