RECENZIA: Annabelle

Recenzia: Annabelle – Bonio.sk

Dej knihy sa odohráva v malom švédskom mestečku Gullspång. Došlo tam k zmiznutiu sedemnásťročného dievčaťa menom Annabelle. Keďže mestská polícia je bezradná, na pomoc prichádza výpomoc z hlavného mesta v podobe vyšetrovateľky Charline Lagerovej. Tridsaťpäť ročná slobodná policajtka, ktorá tajne bojuje so závislosťou na alkohole sa púšťa do naoko bezvýchodiskového prípadu. Je to osud alebo hlúpa náhoda, že ju poslali vyšetrovať vraždu do mestečka, v ktorom vyrastala  a do ktorého sa zaprisahala, že už nevstúpi?

Popri pátraní po zmiznutom dievčati sa Charlie, ako ju oslovujú priatelia, stretá s nástrahami vlastnej minulosti, ktoré nie sú práve ružové. Prípad sa stále viac zamotáva. Vyšetrovaniu nepomáhajú úzkostliví rodičia zmiznutého dievčaťa, bývalý priateľ aktuálne chodiaci s jej najlepšou priateľkou, či odhalený výrazne starší milenec. Charlie bojuje sama so sebou a informácie, ktoré sa dozvedá o svojej minulosti do seba konečne začínajú zapadať.

Lúky prikryla hmla a v priekope pri poľnej ceste vyhrávali cvrčky. Okolo nej sa potácala dievčina. Medzi nohami ju pálilo, vytekala z nej akási tekutina. Vravela si, že by mala plakať, no žiadne slzy neprichádzali.

Koľko je hodín? Jedenásť? Dvanásť? Z kabelky vylovila telefón. O chvíľu bude pol jednej. Mama sa zblázni. Odchytí si ju hneď vo dverách, schmatne ju za ramená a s krikom ňou zatrasie, kde bola tak dlho. Potom si všimne rany, krv, roztrhané šaty. Ako jej to len vysvetlí? Bola taká ponorená do svojich myšlienok, že si osobu pred sebou nevšimla, kým ich od seba nedelilo len zopár metrov. Najskôr vykríkla, ale keď zbadala známu tvár, s úľavou si vydýchla.

,, To si ty?“ zamrmlala. ,, Na smrť som sa vydesila.“

Kniha Annabelle bola označená za svetový bestseller a jej autorka, Lina Bengtsdotter, za novú kráľovnú švédskej krimi. To bol dôvod, prečo som po knihe siahla a veľmi sa na ňu tešila. Nehovoriac o tom, že som na internete našla samé nadšené recenzie a odporúčania. V žánroch ako triler, krimi či detektívky som doma, preto som si hovorila, že ak je to svetový bestseller, padne mi sánka. Žiaľ, nespadla. Možno to bolo práve tým, že keď očakávate veľa, na konci bývate sklamaný. Začalo to dobre, zápletka bola viac než dobrá, príbeh tiež, bolo prítomné všetko, čo bolo  treba. Skončilo sa to ale nanajvýš zvláštne a nečakane. Asi som nečítala ešte ani jednu knihu tohto žánru s takýmto koncom. Ukončenie príbehu, aké zvolila autorka by som knihe na začiatku vôbec netipovala.

Dej knihy sa odohráva v mestečku, ktoré skutočne existuje a sama autorka v ňom vyrastala. Počas čítania je to cítiť a knihe a postavám to dodáva na autenticite. Opis je veľmi dôveryhodný. Má to ale aj nevýhodu. Aj hlavná postava, vyšetrovateľka Charline Lagerová, pochádza z mestečka Gullspång. Niekedy počas čítania sa mi zdalo, akoby  sa autorka venovala viac pocitom a minulosti vyšetrovateľky ako samotnej podstate knihy, možno to bol však jej zámer. V rovnakom duchu sa niesol aj koniec príbehu. Dôležitejšie ako vyriešenie zmiznutia mladého dievčaťa, ktorému bolo venovaných zopár posledných strán, boli pocity  vyšetrovateľky Charline ako sa vyrovná s novými skutočnosťami vo svojom živote a ako sa popasuje s duchmi minulosti.

Recenzia: Annabelle

Počas čítania knihy som mala pocit, akoby autorka vytvorila hlavnú postavu vyšetrovateľky na svoj obraz, čo by vôbec nevadilo, keby to nevyzeralo, že sa autorka potrebuje vypísať z traumatických udalostí, ktoré počas života zažila a hlavná zápletka knihy tým išla do úzadia.

Myslím, že nie som jediná, ktorá vždy, keď číta knihu s námetom vraždy, od začiatku tipuje, kto je vrah. V tejto knihe som obvinila hádam všetky postavy, ktoré boli spomenuté v príbehu. To musím autorke uznať, že vie, ako sa s čitateľmi pohrať a ako ich napínať. Preto ma koniec knihy nanajvýš prekvapil, nie však v pozitívnom slova zmysle. Viac však nebudem prezrádzať.

Autorka v knihe výborne kombinuje časové udalosti. Niekoho by to možno rušilo, ale výborne spája časové línie z desiatky rokov starej minulosti, z noci, v ktorej sa odohrala vražda a súčasnosti. Autorka pomedzi hlavný dej zasadila množstvo útržkov z dávnej minulosti, ktoré sa odohrali približne 40 až 50 rokov dozadu. Postavám, ktorých sa to týka, ale v útržkoch dala prezývky, takže celú knihu môžete len tipovať o koho ide a ako to súvisí s hlavným dejom. To sa mi na knihe naozaj páčilo a oceňujem to. Držalo to čitateľa celý čas v napätí a nútilo nepustiť knihu z ruky.

Celkové hodnotenie knihy je zaslúžene priemerné. Kniha nijako špeciálne neohúri, ale ani neľutujete čas, ktorý pri nej strávite. Možno sa od svetového bestselleru a od novej kráľovnej švédskej krimi očakáva trochu viac, ale za tých pár hodín čítania kniha určite stojí. Dej knihy vás zaručene pohltí a nepustíte ju z ruky. Zmiznutie Annabelle sa v prvom diely knihy síce uzavrelo, ale osud vyšetrovateľky Charline Lagerovej ostáva otvorený, preto bolo v blízkej budúcnosti ohlásené vydanie druhého dielu. Ja osobne dám autorke ešte jednu šancu a určite po ňom siahnem.

VYDAVATEĽSTVO: Grada
ORIGINÁLNY NÁZOV: Annabelle
ROK VYDANIA: 2019