RECENZIA: Urob totálny chaos

Recenzia: Urob totálny chaos - Keri Smith

Urob totálny chaos alebo inak aj Manuál nehôd a chýb je veľmi zaujímavé a jedinečné zhmotnenie vecí, ktoré by vás ani nenapadli urobiť. Zhotoviteľom tejto malej príučky je kanadská autorka a konceptuálna umelkyňa Keri Smith.

Aj vám do tých malých makovíc vtĺkali reči ako to nemôžeš robiť, polož to, to sa nepatrí a podobné veci. Pani Smithová tieto zaužívané pravidlá vo svojich knižkách rúca jedno za druhým a táto kniha nie je výnimkou. Na začiatku vás čaká krátky úvod a potom sa môžete neobyčajne odviazať.

Upozornenie: Nesnaž sa vytvoriť niečo krásne. Ak sa ti nepáči to, čo si vytvoril na niektorej strane, nevyhadzuj túto knihu. Nehraj sa na neviniatko. Netráp sa nad tým, či je tvoje písmo čitateľné. Zabávaj sa. Zašpiň sa. Vyskúšaj niečo, čo si nikdy predtým neurobil. Príliš nepremýšľaj. (Pokoj mysle nie je na škodu.)

Wow, wow a ešte raz wow. Autorka to s názvom tejto knihy určite nepreháňala a hneď vám aj poviem prečo. V knižke sa textu nenachádza veľa, za to dielu na jeho záživnosti  pridáva jeho obsah. Knižka je naozaj plná všelijakých skopičín a zaujímavých aktivít, ktoré podľa môjho názoru nemajú obdoby.

Doposiaľ som sa s podobným dielom nemal tú česť ani len stretnúť a teraz si uvedomujem, aké môžu byť knižky naozaj záživné. Veľmi sa mi páčilo ako autorka vytvorila kvázi miesto alebo tréningovú halu, kde sa môžete kuriózne vyblázniť ako sa vám len zachce a nikomu sa nebudete musieť ospravedlňovať, že ste niečo pokazili, prevrátili či vyšli z riadku. Na tomto mieste ste len vy a veci okolo vás. Nikto iný vám do vašej vlastnej hry neskočí. Predstavte si to ako tú najabsurdnejšiu RPG hru.

Dielo začína tak, že si môžete prečítať úvodný text alebo aj nemusíte, avšak odporúčam si ho rýchlo prelistovať. Vaša najťažšia úloha je napísať váš vlastný úvod. Je to niečo podobné ako keď si vytvárate svoju postavičku predtým, ako začnete samotnú hru hrať. Môžete sa pokojne inšpirovať autorovým úvodom, ale nebude to ono. Originál je proste originál a každý môžeme do svojho úvodu prispieť niečím neobvyklým. Po tomto prvom „queste“ to už bude iba zábavnejšie.

Urob totálny chaos! - Manuál nehôd a chýb - Keri Smith

Nechcem vám knižku veľmi vyspoilerovať, tak vám poviem iba niektoré z mnohých absurdných činností, s ktorými sa na svojom ihrisku stretnete. Experimentovanie. Experimentovanie je to slovo, ktoré bude počas nasledujúceho obdobia váš najlepší kamarát. Vy a vaša fantázia budete počas čítania neoddeliteľná dvojka. Budete ako horko a dolko. Na dennom poriadku sa tu budete stretávať so šťastnou náhodou, neurčitosťou, improvizáciou a intuíciou.

Teraz ale o čosi vážnejšie. Knižka je príjemným odreagovaním v týchto neľahkých dňoch. Každý občas musíme vedieť vypustiť paru. Ja som to skúsil s knižkou od Keri Smith a určite som sa nenudil. Po dočítaní alebo lepšie povedané, po dokončení všetkých tých šialených úloh, som získal úplne iný pohľad na dnešný svet, ktorý je v podstate taký, aký si ho urobíme a myslím si, že to je aj zámer autorky. Búrať bariéry, robiť veci inak a hlavne prinášať úsmevy v našich tvárach. Lebo to je to, čo nám v dnešnej realite chýba. Pripomenúť si tie časy, kedy sme mohli hocičo vyviesť a naplno ste si to užívali. Tešiť sa zo sprostostí ako napríklad rozstrihanie papiera alebo zahrabania knihy.

Tento malý zdrap papiera odporúčam všetkým, ktorí teraz prežívajú ťažšie obdobie a už nevedia ako sa vyventilovať. Knižka aj napriek tomu, aká je tenká, vás zamestná na dlhé, dlhé chvíle. Niekedy nebudete veriť svojím očiam a budete výzvy v tejto knihe považovať za nezáživné a často krát aj hlúpe. Po čase, ak to dovtedy nevzdáte, budete vidieť svetielko na konci tunela, a keď sa spätne nad tým celým zamyslíte, zistíte, že to bola ozaj zábava a nebude vám robiť problém si niečo také vymyslieť hoci aj každý deň.

VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ORIGINÁLNY NÁZOV: Mess: TheManual of Accidents and Mistakes
ROK VYDANIA: 2016