RECENZIA: Utrpení neviňátek

Recenzia: Utrpení neviňátek – Bonio.sk

Dej knihy sa odohráva v mestečku Port Arbello. Obyčajné mesto plné obyčajných ľudí. Na okraji mesta na rozľahlom pozemku žije v starobylom sídle zámožná rodina Conbergovcov. Na prvý pohľad nezaujímavá rodina, ktorá skrýva hrôzostrašné tajomstvo. V pracovni nad krbom visí obraz, ktorý im pripomína rodinné prekliatie, ktoré postihlo ich rod. Pred sto rokmi bolo možné v blízkom lese počuť výkriky. Boli to výkriky malého, asi päťročného dievčatka. Výkriky o pomoc. Počul ich iba jej otec. Nečudo, veď ich sám spôsoboval. Pod váhou svojich skutkov si však siahol na život, a tak tento hrozný čin ostal navždy nevysvetlený.

O sto rokov neskôr žijú v sídle pokračovatelia rodu Jack a Rose Conbergovci s dvoma dcérami, Sarah a Elizabeth. Kvôli tomu, čo sa odohralo v minulosti stratili slávu svojho rodu a rešpekt medzi obyvateľmi mesta. Ani podnikanie nešlo podľa predstáv. Mladšej Sarah sa stala nehoda, kvôli ktorej prestala rozprávať, uzavrela sa do seba a začala navštevovať školu pre duševne postihnutých. Jediný, kto jej rozumie aj bez slov je jej sestra Elizabeth. Rozumie jej, pretože vie, čo sa jej sestre prihodilo, ale o všetkom zaryto mlčí. Je ešte malá, nechápe to.

S osudom svojej milovanej dcéry sa Jack Conberg vyrovnáva po svojom a riešenie stále častejšie hľadá na dne pohárika. Nie je ľahké byť rodičom narušeného dieťaťa. Aspoň, že má druhú dcéru, Elizabeth. Je pokladom ich rodiny. Slušné, múdre, vychované dievča, ktoré rodičom pomáha so starostlivosťou o chorú sestru. Otec alkoholik a psychicky labilná matka by bez nej boli stratení.

Súvisí nehoda Sarah so sto rokov starou rodinnou tragédiou? Má Jack Conberg dôvod obávať sa, že stav Sarah sa ešte zhorší? A čo obraz na stene, ktorý všetkým naháňa strach? Mestečko postihne ale niečo oveľa horšie, začnú miznúť deti v predškolskom veku. Je čas svoje dcéry chrániť. Žeby sa im chcel osud pomstiť za zverstvo, čo sa odohralo v ich rodine alebo sa s nimi osud nepekne zahráva a história sa opakuje?

Kathy Burtonová ležela na místě, kam se zhroutila, a na čele mela ohromnou modřinu od úderu kamenem. Oči mela otevřené a obličej ji začal natékat. Dloubla do ní se zájmem, a když se její tělo nepohnulo, pokusila se jí zavřít oči. Nešlo to. Jimmy Tyler se nahý tiskl ke stene jaskyne. Třásl se a naříkal. Když k němu přistoupila, zdálo se, že ji nevidí, a nereagoval ani, když se ho dotkla. K hrudi tiskl mrtvého bezhlavého kocoura, jako by to byla plyšová hračka. Jeskyni naplňoval zápach smrti a ona ho vdechovala plnými doušky. Usmála se na kostru ležící podél steny. Odtáhla bezvědomého Jeffa Stevense ke kostře a položila jej vedle ní. Kostnaté paže složila tak, aby Jeffa svíraly v chladném objetí. Potom začala chystat další večírek, tentokrát poslední čajový dýchánek.

Recenzia: Utrpení neviňátek

Názov knihy na prvý pohľad čitateľa vydesí, rovnako ako obrázok na prebale knihy.  Človeku mysľou prebehne naozaj všeličo, až sa bojí po knihe siahnuť. Ja som nebola výnimkou. Na úvod vás ale môžem ubezpečiť, že kniha síce obsahuje klasické prvky thrilleru, ale nie je to také hrozné, ako to evokuje názov knihy. U väčšiny čitateľov zapracovalo podvedomie a autor dosial to, čo chcel. Čitatelia sú na detské postavy obzvlášť citliví, a tak po knihe siahnu, aby zistili, či všetko dobre dopadlo. Nehovoriac o tom, ak je to kniha podľa skutočného príbehu. Autor vedel, ako prilákať čitateľov a prečo si za hlavné postavy príbehu zvolil práve deti. Môžem vás ale upokojiť, že v knihe sa podľa skutočnosti neodohralo nič. Príbeh je spleťou rodinnej tragédie, kliatby, priemernej duchárčiny, psychických problémov a alkoholu…

Ak mám autorovi niečo vytknúť, tak je to logika v chovaní postáv. Niekedy sa až zamýšľate, či by to v reálnom svete bolo možné, ale hovoríte si, že postavy pravdepodobne konali v strese a napätí. Rovnako negatívne hodnotím aj nudné a zdĺhavé dialógy postáv, často bez výpovede. Nie vždy je počet strán meradlom kvality knihy. Toto 350 stranové dielo by bolo oveľa pútavejšie, keby ho autor skrátil na poviedku.

Samotný názov knihy napovedá, že niekto bude unášať deti. Nápad dobrý, aj keď v oblasti kníh a filmov už otrepaný. Garantujem vám, že počas čítania knihy únoscu správne netipnete – jeho odhalenie vás prekvapí. Myslím, že po jeho odhalení začnete premýšľať, či bol autor psychicky v poriadku, ak činy opísané v knihe pripísal tejto osobe. Viac vám ale už neprezradím.

Knihe nemôžem v žiadnom prípade uprieť napätie a strach, ktoré sú pri čítaní zaručené. Povedala by som, že strach sa pri niektorých pasážach striedal až so zhnusením. Husia koža vám nabehne, keď si predstavíte, že by páchateľ v knihe mohol byť skutočný.

Pri hodnotení knihy Utrpení neviňátek treba brať do úvahy, že bola napísaná pred viac ako štyridsiatimi rokmi v roku 1977. Dnes sa autorom hororov neodpúšťa ani najmenšia chybička, ale pri tejto knihe treba byť zhovievavý. Čo sa hororov týka, určite na knižnom trhu existujú lepšie diela, ale ak vás kniha zaujala, skúste po nej siahnuť. Napriek nižšiemu hodnoteniu v porovnaní s ostatnými knihami jej prečítanie určite neľutujem.

VYDAVATEĽSTVO: Domino
ORIGINÁLNY NÁZOV: Suffer the Children
ROK VYDANIA: 1977