RECENZIA: 1984

Recenzia: 1984 – Bonio.sk

Román 1984 od Georga Orwella netreba veľmi predstavovať. Asi každý z nás o ňom už počul, minimálne krátku zmienku na hodine literatúry. Jedná sa o jedno z najznámejších diel svetovej literatúry. Spája v sebe prvky spoločensko-politického a vedecko-fantastického románu. Je obžalobou akéhokoľvek totalitného režimu, ktorý sa snaží ovládnuť všetko, vrátane ľudského myslenia. Román opisuje osud čestného, citlivého a najmä racionálne uvažujúceho jednotlivca, Winstona Smitha, ktorý sa vzoprie systému.

Hlavný hrdina Winston Smith pracuje na Ministerstve pravdy, pravidelne sa zúčastňuje Dvoch  minút nenávisti a večer popíja Džin víťazstva . Zdanlivo sa nijak neodlišuje od iných straníkov žijúcich v dystopickom Londýne roku 1984, v ktorom Strana kontroluje všetky aspekty občanov a všade, kam sa človek pozrie, môže vidieť 3 heslá Strany:

VOJNA JE MIER
SLOBODA JE OTROCTVO
NEVEDOMOSŤ JE SILA

Winston mal byť poslušným straníkom, avšak on cíti, že musí existovať niečo viac, že toto nie je v poriadku, že takto by sa nemalo žiť. Po tajme si začne písať denník, ktorý je vyjadrením jeho tajného odporu proti systému, a ktorý mu slúži aj na to, aby si zachoval zdravý rozum.

Román je rozdelený na 3 väčšie celky. V prvej časti vám Orwell predstaví jeho víziu Londýna a bežný deň Winstona Smitha. V druhej časti zas do príbehu privedie mladučkú Júliu, s ktorou Winston nadviaže tajný ľúbostný vzťah. No a v tretej…to vám neprezradím, aby som vám nezruinoval zážitok z knihy.

Winstonovi začal na chrbte vystupovať pot. Jeho telom zalomcoval ukrutne bolestivý záchvat hrôzy. Ten takmer ihneď ustúpil, ibaže zanechal po sebe akýsi zvierací nepokoj, Prečo ho pozorovala? Vari ho špehuje? Nanešťastie sa nemohol rozpamätať, či pri jeho príchode už bola za stolom, alebo či prišla až po ňom. Ale včera pri Dvoch minútach nenávisti si rozhodne sadla zaňho, aj keď to určite nebolo nutné. Veľmi pravdepodobne jej skutočným zámerom bolo odpočúvať ho a tak zistiť, či kričí dosť hlasno.

Čo je podľa mňa na tomto románe najzaujímavejšie, je fakt, že bol prvýkrát vydaný už v roku 1949. Keď si predstavíme, že komunizmus sa vtedy len rozliezal po Európe (napríklad v ČSR sa komunisti dostali k moci v r. 1948), tak Orwell skvelo predpovedal zneužitie moci vládnymi silami, ako aj život v takejto spoločnosti.

Prečítal som si dosť názorov na tento román a množstvo recenzentov ho vykladá len ako obžalobu obdobia komunizmu. Ja si to však nemyslím. Podľa mňa je varovaním pre všetky generácie pred tým, aby neodovzdali veľkú časť svojich práv a slobôd akejkoľvek štátnej moci. V románe je možné nájsť množstvo paralel medzi Orwellovou víziou a súčasnými vládnymi systémami.

Tak napríklad, Orwell v knihe predstavuje svoju víziu Londýna roku 1984. Londýn je v tejto vízii mesto s všadeprítomnými kamerami, ktoré sa nachádzajú dokonca aj v obydliach jeho obyvateľov. Oficiálne majú slúžiť ako ochrana pred nepriateľom, ale v skutočnosti sa nimi odhaľujú myšlienky proti Strane. No a teraz si porovnajte túto situáciu so súčasným Londýnom, ktorý je mestom s najväčším počtom kamier (mimo komunistickej Číny).

Recenzia: 1984 – Bonio.sk

Pri čítaní tohto románu som mal po celý čas veľmi nepríjemný pocit. Autor veľmi podrobne opisuje život v štátom kontrolovanej spoločnosti. Všadeprítomné technológie a Ideopolícia strážia akýkoľvek prehrešok proti Strane. Deti sú vychovávane tak, aby nahlasovali svojich rodičov, a ak sa nájde človek, ktorý dokáže uvažovať samostatne, je jednoducho vyparený.

Syme zmizol. Raz ráno sa neukázal v práci; zopár neuvažujúcich komentovalo jeho neprítomnosť. Ďalší deň ho už nikto nespomenul. A na tretí deň Winston zašiel do vestibulu Oddelenia záznamov, aby si prezrel vývesnú tabuľu. Na jednom ozname bol vytlačený aj zoznam členov Šachovej komisie, do ktorej patril aj Syme. Vyzeral takmer ako predtým (nik nebol vyškrtnutý), ale bol o jedno meno kratší. To stačilo. Syme prestal existovať; nikdy neexistoval.

Totalitný systém potrebuje prepisovať minulosť tak, aby zodpovedala vládnucej ideológií. To sa dá zariadiť len manipuláciou historických dokumentov a ľudských spomienok. Na manipuláciu záznamov slúžia stranícki prepisovači na Ministerstve pravdy a na manipuláciu spomienok techniky ako tzv. doublethink a veľmi nebezpečný newspeak.

„Ten, kto ovláda minulosť, ovláda aj budúcnosť, a ten, kto ovláda prítomnosť, ovláda aj minulosť,“ opakoval poslušne Winston.

Doublethink, po slovensky dvojité myslenie, je schopnosť udržať po hromade dve protichodné informácie, a zároveň obidvom pevne veriť. Je to proces jednak vedomý, pretože vyžaduje inteligenciu, ale zároveň aj nevedomý, pretože lož nie je neprípustná.

Newspeak je zas jazyk vytváraný špeciálnym oddelením Ministerstva pravdy. Má postupne nahradiť angličtinu, ktorej sa v tomto románe hovorí oldspeak. Cieľom newspeaku je zjednodušiť jazyk a odstrániť z jeho používania všetky ideologicky neprijateľné myšlienky. Ako viete, že je niečo zlé, ak to neviete ani pomenovať konkrétnym pojmom? Aj takúto otázku Orwell v románe 1984 načrtol.

1984 je kniha, ktorú som prečítal takmer bez prestávky. S každou ďalšou stranou však narastalo moje znepokojenie nad tým, čo Orwell popisoval vo svojom románe. Všadeprítomný Veľký Brat, Ideopolícia, ideozločin, doubletnihk, newspeak, Strana. Tieto pojmy v čitateľovi ostanú dlho rezonovať aj po dočítaní tohto nadčasového románu.

Ako som už spomínal, Orwellovo dielo je podľa môjho názoru varovaním pred všetkými vládami, ktoré chcú ukrajovať z práv, osobných slobôd a súkromia vlastných občanov. Nerobím si ilúzie o tom, že sa tak deje len v totalitných systémoch. Keďže som knihu čítal počas súčasnej koronavírusovej situácie, tak sa do popredia tlačili rôzne paralely so súčasnosťou (napr. sledovanie občanov mobilnými operátormi).

Možno som prehnane paranoidný, avšak treba si uvedomiť, že čím väčšiu moc odovzdáte jednotlivcovi, tým väčšia šanca je, že sa taká moc zneužije. Inými slovami, demokraciu treba strážiť, lebo z historického hľadiska často skĺzava práve k totalite. Možno so mnou nebudete súhlasiť, to je však v poriadku. Na rozdiel od  románovej predlohy máme povolené mať rôzne názory. No a práve v tom je čaro demokracie.

Pokiaľ by som mal akémukoľvek človeku odporučiť prečítať za život len 5 kníh, tak román 1984 by bol určite jednou z nich. Z toho dôvodu nemôžem inak, ako udeliť knihe plné hodnotenie.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ORIGINÁLNY NÁZOV: Nineteeneighty-four