RECENZIA: Astrofyzika pre zaneprázdnených

Recenzia: Astrofyzika– Bonio.sk

Astrofyzika pre zaneprázdnených je dielo amerického astrofyzika a autora Neila deGrasse Tysona, ktorý je taktiež riaditeľom Haydenovho planetária v New Yorku. Kniha sa po jej vydaní stala bestsellerom odbornej literatúry.

Neil deGrasse Tyson nám objasňuje základné otázky ohľadom vesmíru. V jeho jednoduchom podaní je čitateľ schopný porozumieť komplexným vedeckým konceptom. Toto časovo nenáročné dielo vás nebude nútiť vybrať si medzi vedomosťami z astrofyziky a každodennými povinnosťami.

Zamyslime sa nad tým, ako dospelí vnímajú detské starosti: rozliate mlieko, pokazená hračka či odreté koleno. Ako dospelí ľudia vieme, že deti nemajú ani potuchy o skutočných problémoch, pretože neskúsenosť značne obmedzuje ich detský pohľad na svet. Deti si ešte neuvedomujú, že svet sa nekrúti iba okolo nich.
Odvážime sa však ako dospelí priznať, že aj my máme nezrelý pohľad? Odvážime sa priznať, že naše myšlienky a správanie pramenia z pocitu, že svet sa krúti iba okolo nás? Očividne nie. A pritom máme kopu dôkazov. Stačí nadvihnúť oponu rasových, etnických, náboženských, národných a kultúrnych konfliktov, a je nám jasné, že špagátiky ťahá ľudské ego.

K tejto knihe som sa dostala cez jej autora Neila deGrasse Tysona. Úplnou náhodou som si na internete pozrela jeho prednášku, z čoho sa nakoniec vykľuli dve, tri a tak ďalej. Jeho prejav ma nesmierne očaril, lebo o astrofyzike rozpráva s obrovským nadšením. Počúvať ho vo mne vzbudzovalo túžbu taktiež sa deliť o jeho nadšenie, čo priznávam, som ohľadom astrofyziky ešte nikdy nepocítila. O existencii tejto knihy som vedela už niekoľko rokov, no až nedávno som si uvedomila, že jej autorom je presne tento pútavý astrofyzik. Po tomto objave som si nemohla nechať ujsť príležitosť prečítať si ju.

Ako prvé chcem povedať, že v žiadnom prípade nie som znalec astrofyziky. O tejto téme neviem takmer nič. Pokiaľ s čítaním tejto knihy váhate práve kvôli neznalosti tohto predmetu, nemali by ste. Stredoškolské znalosti fyziky a chémie by mali byť dostatočné na porozumenie základných procesov, opísaných v tejto knihe.

Je potrebné si uvedomiť, že Astrofyzika pre zaneprázdnených nie je učebnica. Bolo by absurdné očakávať, že po prečítaní 160 stranovej knižky o astrofyzike sa môžete postaviť a ísť tento predmet prednášať. Boli momenty keď som si želala, aby boli vysvetlené niektoré javy trošku hlbšie. No na to v knihe, čo sa má dostať do rúk širšej verejnosti, nie je priestor. Väčšinou sa išlo skôr po povrchu a boli vypichované zaujímavosti. I tak som sa neraz musela vracať v texte, aby som správne pochopila, čo sa mi vlastne autor snaží povedať.

Astrofyzika pre zaneprázdnených - Bonio.sk

Samotný štýl a charakter písania je podľa mňa vynikajúci. Neil deGrasse Tyson to nadšenie, čo som videla v jeho hovorených prednáškach, dokázal perfektne preniesť aj na papier. Nesmierne oceňujem použitie humoru, ktorý je nenásilne vsadený do tejto knihy. Keďže som čítala časti v slovenskom a časti v anglickom jazyku, musím priznať, že jeho humor vynikne skôr v originálnom jazyku. Preto, ak je to možné, by som rozhodne odporúčala siahnuť po anglickej verzii, prípadne audioknihe, ktorú číta sám autor.

Myslím si, že informácie v tejto knihe z veľkej časti patria k všeobecnému prehľadu. Každá kapitola sa sústredí na nejaký iný jav a pokiaľ sa niečo opakuje či prelína, autor na to upozorní a pripomenie, v ktorej kapitole sme už o tom čítali. Ja osobne som často mala pocit, že v skutočnosti je nekonečné množstvo vecí, ktoré nevieme, prípadne im nerozumieme, či rozumieme im len do určitej miery. Povedala by som, že čím viac sa dozvedáme, tým viac si uvedomujeme, ako málo toho v skutočnosti vieme. S každým novým poznatkom sa otvára nespočetné množstvo neprebádaných záhad.

Hlavným dôvodom na čítanie tejto knihy by podľa môjho názoru mala byť túžba získať perspektívu. Posledná kapitola má názov Úvahy o kozmickej perspektíve a myslím si, že by si ju mal prečítať, prípadne niečo z nej odniesť každý človek žijúci v našej spoločnosti.

Neil deGrasse Tyson je podľa mňa nesmierne sympatický človek. Jeho prejav je zrozumiteľný a dobre sa číta, hoci píše o komplikovaných témach. Čitateľ sa pri čítaní nenudí, pretože vynikajúco dokázal spojiť náročnejšie informácie so zaujímavosťami. Táto kniha má cieľ rozšíriť jej čitateľom obzory vo fascinujúcej vede astrofyzike, no i donútiť nás zamyslieť sa nad naším fungovaním a zmýšľaním ako spoločnosti či jednotlivcov na tejto Zemi.

Astrofyzika pre zaneprázdnených z vás nespraví astrofyzikov. Pravdepodobne nebudete zrazu schopný porozumieť Einsteinovej teórií relativity prípadne napísať vlastné rozšírenie gravitačného zákona. Čo vám však môže poskytnúť, je aspoň to najzákladnejšie porozumenie vesmíru a možno aj trošku pokory. V mnohých situáciách nie je na škodu si uvedomiť, že som len jeden človek z miliárd ľudí na planéte obiehajúcej hviezdu, ktorá je len jednou zo stoviek tisícov miliónov hviezd v našej galaxii, ktorá je jednou z nespočetných miliónov galaxií. Verím, že nejeden človek s mocou v rukách by prečítaním tohto diela mohol len získať.

VYDAVATEĽSTVO: Tatran
ORIGINÁLNY NÁZOV: Astrophysics for People in a Hurry
ROK VYDANIA: 2017